HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › verwarming Eberspracher
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 mei 2010 om 12:26 #774826Anoniem
Beste lezer, De verwarming van onze Dehler Duetta 94 doet niets meer. Dit bleek al het geval eind 2009. Ik wil deze klus nu onder handen nemen.
Het lijkt wel of het apparaat geen stroom krijgt. Ook het vervangen van de zekering heeft niet geholpen.
De gloeispiraal ziet er naar mijn idee prima uit. Maar dit zal niets te maken hebben met het feit dat onze Eberspracher D2L, in zijn geheel niet reageert.
Heeft iemand ideeën hoe dit aan te pakken?
Vast bedankt voor de reakties.
mvrgr, Rien
21 mei 2010 om 16:06 #804730Hallo Rien, Er is al heel veel over geschreven op deze site. Even zoeken en gij zult vinden. Maar let wel: een kachel is specialistenwerk. Niet mee rommelen als je er geen verstand van hebt. Gewoon even langs brengen bij de dealer, b.v. Ebereca Oud Beyerland. Daar wordt hij weer schoongemaakt, afgesteld en kan je er weer mee vooruit. Nog één tip: de kachel heel veel gebruiken! Daarbij brandt hij de kamers schoon. Ook opstarten met de motor aan, of als je aan de walstroom ligt. Vooral bij de ontsteking trekt het ding veel amperes, en een voldoend hoge accuspanning helpt wel degelijk bij een goede ontbranding!
23 mei 2010 om 08:32 #804731AnoniemHai Ger, Vorig jaar heb ik een serviceaccu laten installeren met relais (startaccu blijft vol), sindsdien doet de verwarming niets meer. Ik vermoed dat er iets niet goed is gegaan in de electr. aansluiting.
Gelukkig heb ik de verwarming voorlopig niet nodig…. wat een weer!
Gr. Rien
26 juni 2010 om 22:46 #804732AnoniemHallo Rien, las nu pas je kachelbericht. Heb vorig jaar onze D3L met succes gereviseerd. Alle benodigde info kun je o.a. vinden op http://www.standkachels.com/infopages/pdf.html Blader door tot Eberspächer info en je vindt o.a. voor jouw D2l inbouw/techniek (Duits); foutopsporing/schakelingen (Duits); onderdelenlijst (Duits) en cursusboek / reparatiehandleiding voor de monteur (Nederlands). Voor ca. € 35,- koop je bij TCC Numansdorp een complete pakkingset / vilten ringen. Kijk in het bijzonder naar het relais, dat de stroom naar de gloeispiraal bij normale accuspanning steeds onderbreekt; naar de koolborstels van de aanjager/blower; het “klikken” van het brandstofdoseerpompje. Heb je echt pech, dan is je : “commandocentrale” (het zilveren doosje met de naam Steuergerät) defect: voor ca. € 450,- kun je die bij TCC van de plank kopen of ga eens leuk Googelen op standkachels o.i.d. Succes toegewenstPaul Risseeuw
Free Tide
28 juni 2010 om 12:27 #804733AnoniemIn mijn ogen is de meest eenvoudige oplossing dat stuurkastje eruit halen en daarmee naar de specialist, die via een diagnose programma op zijn computer aangesloten aan je kastje binnen 10 minuten weet wat het probleem is. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.