HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Vetus stuurpomp voor Optima 92
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 mei 2011 om 19:09 #775266Anoniem
Beste mede zeilers, Ik heb de stuurpomp van mijn Optima 92 (1976) gedemonteerd. Alle 6 de veren zijn gebroken, kan iemand mijn vertellen waar ik deze onderdelen kan kopen.
Er ztaat geen type nummer op de pomp wat het zoeken naar onderdelen niet makkelijker maakt.
Groeten Ton
15 mei 2011 om 21:58 #807683Beste Tom, Met 6 gebroken veren moet je gestuurd hebben als een dronken tor
😆 Ik vermoed dat de pomp van Vetus is. Log in bij Vetus en zoek de geauthoriseerde dealer op. Die kan je verder helpen met de veren. Ik heb ze vroeger altijd zelf vervangen. Maar toen kon je gewoon bij Vetus in Schiedam naar binnen stappen voor je spulletjes. Helaas is dat niet meer het geval.23 augustus 2011 om 12:44 #807684AnoniemIk ben helaas ook aan de beurt 😡 . Wanneer er druk op het roerblad staat slipt het stuurwiel af en toe een stukje door. Bij volledige uitslag kan ik met een beetje kracht het stuurwiel verder doordraaien.Het sturen verloopt overigens uiterst licht en soepel. Er lekt geen vloeistof uit het systeem. Wat is hier het probleem?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Tom in zijn contacten met Vetus.
24 augustus 2011 om 03:28 #807685http://www.bruynwatersport.nl 0294-410 350Vorig jaar heb ik hier nieuwe veren gehaald.
Groet,
Casper
Optima92
Ton en Adriaan, doen jullie Optima92’s ook mee aan de IJsselmeercup? Zou leuk zijn!
24 augustus 2011 om 08:18 #807686AnoniemHallo Adriaan. Hetzelfde probleem heb ik gehad met mijn Delanta 80 de oorzaak was een heel klein
scheurtje in de rubberencup , niet in de pomp maar in de cylinder.
Denk erom dat je alles goed ontlucht. Succes
Dick Slinger
van de Mirakel
24 augustus 2011 om 12:56 #807687AnoniemHallo Dick en Casper, Het nut van het forum is onvolprezen. Ik had al bijna de pomp gesloopt. Van Fred Neve vernam ik dat het euvel van het doordraaien van het stuurwiel zijnsinziens eerder met de stuurcylinder dan met de pomp te maken heeft. Dat sluit mooi aan met jouw evaring.
Heb jij de reparatie zelf uitgevoerd? Waar haal ik die cup? Heb je misschien aanwijzingen of handige tips ter voorkoming van onnodig sloopwerk?
Casper, jij ook bedankt. Voor de zekerheid heb ik de “reserverhelmstokprocedure” maar even geoefend
😆 .Groet,
Adriaan
25 augustus 2011 om 18:36 #807688AnoniemHallo Adriaan, Ik heb de reparatie zelf gedaan ,het is een eenvoudige klus. De cylinder uit de boot nemen
het is een beetje krab maar met wat geduld lukt dat wel. De cylinder is makkelijk los te nemen
alles goed reinigen de nieuwe cups monteren en ontluchten. Met ontluchten het stuurwiel goed naar
links en rechts draaien en als je weerstand voelt dan de ontluchting nippel open draaien.
Dit een paar maal herhalen zodat al het lucht eruit is. Ik ben de naam van de firma kwijt waar ik
de onderdelen gehaald heb, het was een bedrijf in Heerhugowaard maar misschien heeft Mulder in
Zaandam de spullen. Succes
Groetend,
Dick Slinger
van de Mirakel
29 augustus 2011 om 12:30 #807689AnoniemHallo Dick, Ik heb de consructie nog eens bekeken. De cylinder zit met 4 bouten gemonteerd op een grondplaatje en de duw/trek-arm zit samen met de stuurboord-roerstang middels een bout aan de roerkoning bevestigd. Het lijkt me het handigst om de slangen bij de cylinder vast te laten en deze bij de pomp te lossen zodat er zo min mogelijk olie uit het systeem loopt. Heb jij dat ook zo gedaan?
Dank en groet,
Adriaan
29 augustus 2011 om 18:23 #807690AnoniemHallo Adriaan, Het is al 10 jaar geleden dat ik die operatie gedaan heb, maar neem de makkelijkste weg maar
en als er wat olie weg loopt geen probleem je moet toch ontluchten.
Succes .
Groetend
Dick Slinger
van de Mirakel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.