HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Vindingrijk!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 april 2008 om 17:42 #773725
Afgelopen zaterdag hebben we (ik, samen met een vriend), hun boot van Noordschans naar Port Zelande gebracht. We zouden rond acht uur vertrekken en volgens de verwachtingen zou het rond deze tijd gaan regen. Dat deed het dus ook! Na de Volkeraksluizen gaat het richting de Krammersluizen, daar aangekomen is het al redelijk druk, gelukkig is het inmiddels gestopt met regenen en zien we het eerste stukje blauw tussen de wolken. We kunnen zowaar meteen naar binnen varen en liggen bijna achteraan. Na het schutten zijn ook wij aan de beurt om naar buiten te varen. Ik gooi voor los hij achter……… Ik heb geen gas meer hoor ik hem zeggen!! volgens mij gaan we vooruit, dus het zal wel een grap zijn………… niets is minder waar, in zijn stationair varen we de sluis uit. Aan de man achter ons maken we duidelijk dat we geen gas meer hebben. In de verte staan de mensen die de sluis in moeten reeds te wuiven, schiet eens op….. Buiten de sluis worden we gegrepen door de dikke 5 die pal west staat. We proberen nog om aan hoger wal te komen, maar helaas we worden door de wind naar lager wal gezet. Sturen is er niet meer bij en met een flinke smak worden we enige meters buiten de sluis tegen de steiger gezet. Geen geweldige plaats om te liggen.
Eerst maar eens kijken wat er aan de hand is, na wat sleutelen komen we er achter dat het stangetje aan de gas kabel horizontaal is afgebroken…….
Na wat denkwerk komen we met het volgend idee;
We koppelen de gas kabel los van de hendel. We halen de gaskabel verder los en brengen hem via het moterluik door het schuifluik naar buiten. Daar klemmen wij hem in de overloop. Met een tang kunnen we nadat we het holle buisje waarin de gaskabels op- en neer schuift hebben afgebroken, net bij het kabeltje. Met een tang kunnen we aan het kabeltje trekken en geven zo dan gas. Met de hendel kunnen we voor- en achteruit schakelen.
Het weg komen van lager wal was even een kunst, maar ook dit is zonder schade gelukt. Via de Oosterschelde zijn we naar de Grevelingensluis gevaren. Hier moesten we even wachten en oefenen we alvast met aanleggen. Dit gaat goed, dat is weer goed voor ons zelf vertrouwen. Ook het aanleggen in en weg varen uit de sluis gaan prima. Na de sluis zetten we koers naar Port Zelande, ook hier gaat het aanleggen prima.
Door onze vindingrijkheid hebben we onze tocht voort kunnen zetten
:top: [img]http://www.dehlerclub.nl/images/130.jpg [/img] Met dank aan Rob (webmaster)Bewerkt door: LeBox, 06 apr 2008 – 23:53
6 april 2008 om 18:54 #796657Gelukkig geen schade o.i.d. Een vraagje, heeft er dan iemand de hele tijd met een tank zitten trekken aan die kabel?
Groet Michel
6 april 2008 om 19:36 #796658AnoniemLeBox wrote:Ik heb geen gas meer hoor ik hem zeggen!! volgens mij gaan we vooruit, dus het zal wel een grap zijn………… niets is minder waar, in zijn stationair varen we de sluis uit. Aan de man achter ons maken we duidelijk dat we geen gas meer hebben. In de verte staan de mensen die de sluis in moeten reeds te wuiven, schiet eens op….. Buiten de sluis worden we gegrepen door de dikke 5 die pal west staat. We proberen nog om aan hoger wal te komen, maar helaas we worden door de wind naar lager wal gezet. Sturen is er niet meer bij en met een flinke smak worden we enige meters buiten de sluis tegen de steiger gezet. Geen geweldige plaats om te liggen.
Zo zo daar hadden jullie nog mazzel, na het ontmeren had ik meteen de boot weer aangemeerd in de sluis , zonder voldoende vermogen moet je niet uitvaren.
Onmiddelijk de sluiswachter op de hoogte stellen het is dan zijn/haar probleem.
jij hebt dan de tijd om die creatieve oplossing te zoeken die je hebt gevonden
Groet
Jaap.
6 april 2008 om 20:52 #796659Hoi Michel, het was een tang i.p.v. een tank……. Nee, gelukkig maar, er zat dus geen veertje achter het kabeltje, zodat, nadat je gas had gegeven bleef het kabeltje gelukkig zitten en konden we gewoon door varen.
Tja Jaap,
In eerste instantie schrik je en voordat je goed en wel beseft wat er aan de hand is ben je al bijna buiten.
Blijven liggen…….. sterker nog, toen we onze achterbuurman onze problemen melden, kwam de sluiswachter al naar buiten. Wat we aan het doen zijn. Ik kijk hem aan en meld onze probelemen…… Duw ze maar naar buiten, geeft hij met een lach aan, aan onze achter buurman, als ik ze maar kwijt ben…….
Als het een beetje meezit komt er nog een foto met onze oplossing! Kijk eens aan daar is hij al. (zie eerste bericht)
Groeten Leon
6 april 2008 om 21:13 #796660AnoniemLeBox wrote:Blijven liggen…….. sterker nog, toen we onze achterbuurman onze problemen melden, kwam de sluiswachter al naar buiten. Wat we aan het doen zijn. Ik kijk hem aan en meld onze probelemen…… Duw ze maar naar buiten, geeft hij met een lach aan, aan onze achter buurman, als ik ze maar kwijt ben…….
De stuurman/schipper bepaald of een afvaart verantwoordelijk is, niet de sluiswachter of oplopers, ze hebben helemaal niets in te brengen.
Zoals ik het begrijp was een stop nog mogelijk, gezien de zwaaiende mensen die graag de sluis in wilden en hun geduld verloren.
Voor hetzelfde geld had je de wachtende schepen vol geramd, nu lag er toevallig niets en knalde je zelf boven op de steiger.
Heb dezelfde sitatie meegemaakt ( touw in de schroef) we konden ook geen vaart maken , gewoon geparkeerd in de sluis, en de sluis vulde zich met schepen en wij konden de lijn eruit vissen, helemaal niets aan de hand.
Invarenden schepen/boten werden op de hoogte gesteld aangaande deze situatie.
Nogmaals jij bepaald en niemand anders…………..
Groet
Jaap
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.