HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Vlak grootzeil
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 maart 2008 om 19:58 #773674Anoniem
Er wordt nu veel geschreven over onze zeilen. Graag wil ik daar op inhaken, maar dan met een nieuw onderwerp.
Van diverse forumbezoekers lees ik dat ze vorig jaar met nieuwe grootzeilen hebben gevaren. De Hagoort zeilen zijn vlakker gesneden dan de zeilen die men gewend was. Dat doet trouwens elke zeilmaker tegenwoordig.
Wij hebben afgelopen jaar met zowel een dacron grootzeil (8 jaar oud) en een Mylar grootzeil gevaren (nog ouder).
Onze Dehler 38R bleek met het vlakke Mylar zeil veel fijner te varen en te trimmen. Met een zwaar gefractioneerd tuig (vergelijkbaar met een 36db) en backstagen hebben we de maximale hoeveelheid mogelijkheden om het zeil te trimmen.
Echter, veel mogelijkheden hebben stelt ook meer eisen aan de trim.
In de clubwedstrijdjes hadden we wisselend resultaat, mede door het wisselend gebruik van dacron en Mylar voorzeilen. Vlak gesneden kwam steeds als beste resultaat bovendrijven. Echter op absolute snelheid komen we nog te kort.
Zelf kijk ik veel naar de telltales in het achterlijk (top TT mag van mij 20 s/min naar beneden of naar voren waaien) en VMG in kruisrak. Wie heeft er nog meer tips.
Graag zou ik willen vernemen hoe het seizoen en de eventuele wedstrijden hebben uitgepakt voor degene met nieuwe, vlakkere zeilen en wat de leermomenten zijn geweest om weer tot bevredigende bootsnelheden te komen.
Lees van Michel dat een “pro” aan boord gelijk al een heel verschil kan maken.
Een praktijksessie zoals enige tijd geleden in Monnickendam zou mij hier in Zeeland ook wel aanspreken.
Frans
8 maart 2008 om 09:53 #796167AnoniemCaliban wrote:Van diverse forumbezoekers lees ik dat ze vorig jaar met nieuwe grootzeilen hebben gevaren. De Hagoort zeilen zijn vlakker gesneden dan de zeilen die men gewend was. Dat doet trouwens elke zeilmaker tegenwoordig.
Goedemorgen Frans,
Heel erg langzaam beginnen we de Hagoort zeilen te “begrijpen” en we hebben gelukkig in 2007 wat resultaten bereikt, weliswaar met veel wind.
Ik hou niet van vlakke staalplaatzeilen, die veel aandacht vragen tijdens de wedstrijd.
Een zeilpakket is net een maatpak het moet lekker zitten, mijn pak is Elvstrom, gelukkig hebben wij een oud Elvstrom zeiltje op deze site kunnen kopen, hetgeen we gebruiken bij licht weer.
De telltales aan het achterlijk van het grootzeil houden wij goed in de gaten, ook nemen wij de moeite om te controleren of het bovenlijk van de HA/gen. volstaat.
Je vroeg naar de prestaties welnu we hebben een onderling clubwedstrijdje gewonnen, de Beauty start 5 minuten later dan de rest
En tijdens het midzomernachtzeilen waren we één met Hagoort zeilen, maar bij deze wedstrijd komt ook tactiek kijken, Wim Nierman zat net een paar seconden achter ons………
Een trimweekend zou best goed voor ons zijn, kunnen ze wat ingebakken denkbeelden er uit trimmen
😆 Groet
Jaap
Oeps nog even en wat zeer belangrijk is, je onderwaterschip moet helemaal schoon zijn, dat scheelt een mijl op 7
8 maart 2008 om 15:08 #796168Dag Frans, Weet wel dat het bootgewicht, inclusief de lading, een zeer belangrijke factor is bij de bepaling van het meest geschikte zeil en de snit daarvan. Voor Jaap is dit niets nieuws v.w.b. zijn 37 voeter die “nogal zwaar beladen”
is. Ik bedoel dan echt de kilo´s en niet de hoeveelheid zeilkennis en ervaring aan boord . In dat geval zal tot een bepaalde hoeveelheid wind een bol gesneden zeil veel effectiever zijn dan een vlak zeil, eenvoudigweg vanwege de lagere snelheid door de grote weerstand van het schip in het water. Een zelfde schip dat weinig gewicht heeft zal sneller op gang komen en daarmee ook het punt bereiken waarbij een wat vlakker gesneden of getrimd zeil effectiever wordt. Het extreme hiervan zie je bij surfers of bij de ijszeilers. Bij veel wind gaat iedere baal stro hard en kom je met een vlak zeil ook vooruit. Probleem met een te vlak gesneden zeil is vaak wel dat je met weinig wind onvoldoende kunt trimmen om meer voortstuwing te krijgen. Binnen de trimmogelijkheden van onze toerdehlers geef ik wel de voorkeur aan een wat vlakker gesneden zeil. Met Hagoort heb ik daarmee erg goede ervaringen opgedaan met mijn Duetta 94.
Groetjes,
Wim
8 maart 2008 om 22:23 #796169AnoniemMooie reacties. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een vlakker zeil. Boller zetten van een vlak zeil gaat makkelijker dan een bol zeil vlakker zetten.
Ondanks dat we nooit de bestekbak en de deuren eruit halen hebben we relatief gezien al gauw een behoorlijke snelheid, vanwege het grote zeiloppervlak. Zelfs op zee, waar je meestal boller moet varen om power te houden, loopt de boot goed met vlak zeil. Ik kom uit de surferij en heb nog wel eens de neiging alle plooitjes weg te werken met alles strak doorzetten. Onze 38 moet verder gewoon rechtop gevaren worden.
Moet zeggen, we hebben afgelopen twee jaar tijdens de zeereizen of 4 bft of meer gehad of helemaal niets. Weing herentochtjes met een ideale 3 bft.
Komend seizoen varen we hoofdzakelijk met een nieuwe (vlakke) HA 105% en gaan we weinig wind te lijf met een gennaker (voor ons nieuw op dit schip). Hopelijk komen we veel Dehlers tegen om te sparren.
👿 De clubwedstrijdjes worden opnieuw een uitdaging. Veerse Meer is krap wedstrijdwater en is het in anderhalf uur erg moeilijk om het grootste deel van het veld op minstens 8 minuten te varen.
Minuten te laat over de lijn ken ik wel
, nieuwe boot, nieuwe bemanning, andere bediening countdowntimers, noem maar op. Dit jaar eerst van te voren wat trainen met de nieuwe crew. Frans
9 maart 2008 om 09:13 #796170AnoniemFrans, Jammer dat je wat uit de slinger zit voor de activiteiten van Com Noord. het midzomernachtzeilen en de IJsselmeercup zijn echt de moeite waard.
Wij proberen altijd van de partij te zijn, gezellig maar ook serieus zeilen.
Goed er zit teveel gewicht in onze 37 tiger, Wim heeft ook met onze boot gezeild en vond dat de boot niet aanspringt.
Dat gewicht zit overal kijk eens wat we kunnen besparen:
– twee vouwfietsen 25 kg
– volle watertanks 300 kg
– reserve gastank 5 kg
– reddingsvlot 6 pers. 35 kg
– gereedschap 25 kg
– opruiming overbodige troep 50 kg
– zeilen die je niet nodig hebt 15 kg
– brandstof reductie 80 kg.
Zeg maar een halve ton dat zijn dus 5 bemanningleden voorruit met zeilpakken aan
Het ligt niet altijd aan de witte motor misschien moeten we op dieet.
Bedankt voor de tip
Groet
Jaap
9 maart 2008 om 12:49 #796171Tja, met het risico een open deur open situatie te krijgen toch maar even een inputje. In de eerste jaren op de Westeinder had ik een een sparringpartner met eveneens een D34. Samen opvarend met bijna identieke schepen zie je het snelst wat er verschilt in trim en welke wijzigingen succes hebben. We spraken steeds van tevoren af wie wat zou gaan doen en bleven steeds dicht bij elkaar. De een deed bijvoorbeeld niets en de ander ging trimmen om het effect ervan te zien. Hiermee heb ik veel geleerd….. en snel.
Varen tegen (sterk) afwijkende schepen kan dat effect ook hebben maar dan wat meer op de langere termijn. Ook het meedoen in clubwedstrijden is natuurlijk in deze een optie maar je blijft zitten met factoren als een slechte slag van een ander of een keer een mindere trim van je directe tegenstander.
Beter leren trimmen ontstaat wat mij betreft het snelst door het te doen tegen een zo’n gelijkwaardig mogelijke directe tegenstander. Als voorwerk heb je dan de basiswetenschap nodig van hoe zeilen werken i.c.m. het gevoel voor de boot.
Het is al eens vaker geopperd maar inderdaad ook het ruilen van schip kan onzekerheden wegvagen. Zeker als de indruk bestaat dat 1 schip “sneller” is dan de ander. Ruil eens en vaar een paar rakjes. Het nadeel hiervan is echter dat de conclusie kan zijn dat het niet aan het schip ligt.
Wat ik zelf prettig vindt is om de grens te weten van wat er kan. Anders blijf je trimmen. Op de Rush werd Jaap een beetje kriegel van me in de eerste paar uur
. Wat hem betreft … als ze loopt dan loopt ze. Dat heb ik op mijn eigen schip ook meer maar dan weet je wanneer de max bereikt is. Met ons nieuwe tuig echter is de lat hoger komen te liggen als we het hebben over aan de wind zeilen. Ze kan harder en hoger dan ooit. De hoogte is geen probleem meer maar die laatste steady 0,3 knoop die Vester samen met Job van Hagoort er uit weten te persen zoek ik nog. Ik weet waar het hem zit maar heb het gevoel er nog niet voor. Bij mij zit het in het grootzeil te dicht varen, teveel druk opbouwen, teveel helling etc etc. Mijn gevoelsmatige indicator was altijd het roer. Ze ligt heerlijk stabiel en is goed te houden. Dat alleen echter is geen juiste parameter …. bleek elke keer als Vester de fijntrim/overloop weer wat losser zette ….. en weer 0,1 knoop erbij.
Maar ja, 2 zeilen werken deels samen als 1 dus als het grootzeil wat losser ging moest het voorzeil ook worden bijgetrimt. En daar zit hem bij mij de grootste les van vorig jaar. OK we hebben het over details echter als je een van de zeilen trimt is het 1 op 1 zaak het andere zeil in die afweging mee te nemen. M.a.w. het veranderen van de stand van het voorzeil is indirect ook het trimmen van het grootzeil. Je kan ze niet geheel los van elkaar zien.
Groet Michel
9 maart 2008 om 13:08 #796172beauty wrote:Maar ja, 2 zeilen werken deels samen als 1 dus als het grootzeil wat losser ging moest het voorzeil ook worden bijgetrimt. En daar zit hem bij mij de grootste les van vorig jaar. OK we hebben het over details echter als je een van de zeilen trimt is het 1 op 1 zaak het andere zeil in die afweging mee te nemen. M.a.w. het veranderen van de stand van het voorzeil is indirect ook het trimmen van het grootzeil. Je kan ze niet geheel los van elkaar zien.
Groet Michel
Ergo, volgens mij trim je als eerste het voorzeil, en dan pas het grootzeil
9 maart 2008 om 13:40 #796173Tja, da’s een leuke uitspraak als er een vlaag aan komt die doorzet. Denk dan toch dat ik eerst de overloop laat gaan en pas daarna mijn voorzeil bekijk. En daarbij kan het voorkomen dat het voorzeil gewoon goed staat maar het grootzeil gewoon is vergeten. Ergo, ja, soms. Zeker na het overstag bijvoorbeeld maar niet altijd.
9 maart 2008 om 15:21 #796174Anoniembeauty wrote:Wat ik zelf prettig vindt is om de grens te weten van wat er kan. Anders blijf je trimmen. Op de Rush werd Jaap een beetje kriegel van me in de eerste paar uur
. Wat hem betreft … als ze loopt dan loopt ze. Dat heb ik op mijn eigen schip ook meer maar dan weet je wanneer de max bereikt is.
Inderdaad zeg wat heet, toch heeft één der bemanningsleden deze foto kunnen nemen van de Michel in rust, dat duurde hooguit 5 minuten dan begon ie weer aan die zeilen te rukken…..
24 uurs race 2007
[img]http://img210.imageshack.us/img210/5941/file0027klxr8.jpg [/img] 9 maart 2008 om 19:40 #796175AnoniemMichel, Vaar jij nu met je nieuwe tuig ook met een extra fijntrim op je grootschoot?
Ik zie ze hier in het wat serieuzere wedstrijdveld steeds meer verschijnen en de algemene opinie is dat dit noodzakelijk is om juist dat laatste beetje snelheidsverschil te kunnen genereren.
Frans
9 maart 2008 om 20:09 #796176Yep, heb ook zo’n touwgie. Op advies van de tuiger overigens. Ons oude tuig had de originele dubbel (lijns) uitgevoerde schoot. Werkt op zich uit de kunst. Het zeil wat er nu echter op staat kreeg wat waarschuwingen mee. Als de wind wat doorzet zou het wel eens flink sjorren zijn om de zaak dicht te krijgen. Ook zijn we overgestapt naar een “giek op/neer houder” met luchtveer dus tegen deze weerstand moet ook ingewerkt worden. Al met al nu een goede combi. Zeg er wel eerlijk bij dat die fijntrim er bij het lummelzeilen niet bij komt kijken. Of ik vaar met een rif of het zal allemaal wel.
Heb ik echter mijn vriendjes aan boord (of komt Vester in zijn X35 ons achterna) of heb ik een medezeiler gevonden die de uitdaging aan gaat dan neem ik als het nodig is de overloop en een ander de fijntrim. Als ik de overloop in een vlaag laat gaan wordt ook de fijntrim wat gevierd. En andersom!
Ook heb ik deze nodig om het laatste beetje dicht te trekken als ik alleen ben. Tegelijk sturen en aantrekken gaat dan stukken makkelijker. Mag wel een beetje comfortabel blijven. Daarnaast is de fijntrim ook makkelijker los te krijgen als er spanning op staat. Wellicht heb ik alleen deze ervaring maar soms staat er zoveel spanning op de schoot dat het toch tricky is om hem uit de klem te krijgen. Als ik dan eerst een tik geef aan de fijntrim is daarna de grootschoot easy om te bedienen.
Omdat ik veel solo zeil heb ik een vast haalpunt laten maken op de overloop waar alles op vast zit. Mijn overloop gaat dus wel heen en weer maar de schootblokken blijven steeds in het midden staan. Dus voor het grijpen, hoef ik niet naar beneden te duiken als het tegenzit.
Groet Michel
[img]http://i172.photobucket.com/albums/w17/02011969/DSC_0057.jpg [/img] [img]http://i172.photobucket.com/albums/w17/02011969/IMG_8912.jpg [/img] 10 maart 2008 om 20:54 #796177Michel, Ik zie zo’n mooie zwarte balk onder jouw traveller. Ben zelf bezig een traveller aan te brengen van Harken, alles zwart. Vind ik een alu-kleurige balk niet zo mooi. Dus voor de draad ermee, waar heb je die vandaan?
Bewerkt door: ger.rossel, 10 mrt 2008 – 21:55
10 maart 2008 om 21:30 #796178Ahum, zou gezworen hebben dat ik die foto’s er als link bij had gezet en niet in dit prompte formaat. Was niet de bedoeling. Die balk o ja ….. ff denken ……. spuitbusje en klaar is Ger.
Is dus gewoon de oude versie alleen nu met een kleurtje.
Groet Michel
10 maart 2008 om 22:11 #796179beauty wrote:Ahum, zou gezworden hebben dat ik die foto’s er als link bij had gezet en niet in dit prompte formaat. Was niet de bedoeling……………
Mea Culpa!
Michel, ik heb dat linkje naar de foto’s veranderd naar ingesloten foto’s….
Een beestachtige uitrusting verdiend beestachtige (grote) foto’s
😆 Rob
11 maart 2008 om 14:55 #796180AnoniemTja, vlak grootzeil? Het oude Elvstrom zeil was zo bol, we lagen meer op onze kant dan dat we vooruit gingen. Daarom hebben wij een jaar geleden een nieuw Maxx grootzeil van UK De Vries Sails gekocht, maar in licht weer hebben wij mindere ervaringen. Het duurt wel even voor we na een overstagje weer op snelheid zijn. Bij harde wind is het vlakke zeil natuurlijk wel prettig, maar dan kan ik ook een rif zetten. Voor ons was met name het op trage op gang komen er de reden van om het zeil terug te brengen naar de zeilmaker. Sorry, maar we zijn niet tevreden. Hij heeft aangeboden het zeil aan te passen waarbij er in het voorlijk wat meer doek wordt uitgelegd. Daardoor ontstaat er meer bolling bovenin, want daar was het net een plank, zo vlak was het. Samen met wat dunnere latten kunnen we misschien iets meer bolling krijgen en ook wat meer snelheid bij licht weer. Binnenkort halen we het op en gaan we de aanpassing uit proberen. Ben benieuwd!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.