HOME › Forums › Clubhuisgesprekken, algemeen › Over zeilsport, de club en Dehlerschepen › Vorstschade
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 januari 2009 om 08:40 #774102Anoniem
Heeft of weet er iemand of er vorstschade is opgetreden aan de bootjes? Hoewel het toch behoorlijk heeft gevroren, hoor of lees ik nog niet veel berichten over boten met vorstschade. Ik hoorde dat er een motorkruiser in Heerenveen is afgeborreld. In onze thuishaven, waar steeds meer boten in het water blijven liggen, is alles goed gegaan. Gelukkig maar! ik moet er niet aan denken om alleen de mast vanaf de zaling boven water te zien. Ik had nog wel een afsluiter die vast stond en niet te bewegen was. Die heb ik zodra het ging dooien gecontroleerd en opnieuw vorstvrij gemaakt. Deze was denk ik van buiten vastgevroren, ik kan het anders niet verklaren.
Er zullen toch altijd wel mensen zijn die wat vergeten zijn of pech gehad hebben?
Ik ben benieuwd of er reactie komt van iemand die met het schaamrood moet bekennen dat….. er een blikje cola onder de vloer is kapot gevroren.
Misschien kunnen we er zelfs iets van leren. Bewerkt door: Chakra, 31 jan 2009 – 09:41
31 januari 2009 om 10:22 #800146AnoniemKan nog veel erger.Ik kom vannacht in de haven boot weg.Naar de haven meester gegaan, krijg tehoren we hebben hem ergens anders neer gelegd.Dat is wel even schrikken Ik heb tegen vorst elektrische kachel aan boord en buiten een aantal dompel pompen.Hebben ze vergeten de stroom aan te sluiten..Zit ook met regel maat over de grens, zal je.terug komen boot vol water.Is niet het eerste geintje wat ze hier uithaalden. 31 januari 2009 om 11:43 #800147AnoniemIn mijn huidige thuishaven Noordschans komt het regelmatig voor dat stekkers van schepen die aan de walstroom liggen er uit getrokken worden door de haveneigenaar omdat hij bang is voor brand ontstaan door eventueel kortsluiting aan boord. Je bent dus daar verplicht om alles in de antivries te zetten omdat je nooit zeker bent of je boot nog aan de walstroom ligt. Hij gebruikt dit idiote argument, maar hij zal wel bang zijn voor een hoge stroomrekening. Het is dan ook een van de redenen dat ik daar weg ga. 31 januari 2009 om 13:17 #800148AnoniemWij betalen in marina Makkum per kw.Ik wil gewoon dat ze er van afblijven .In het na jaar zijn ze aan het slijpen geweest op de palen .Kun je voor stellen hoe mooi rood ze was. Heeft ze wel via de verzekering een paar stuivers gekost. 31 januari 2009 om 15:16 #800149AnoniemOok op kaageiland (coop.jachthaven) is de stekker uit deze boot getrokken, we gaan deze boot na de vorst naar boven halen, waarschijnlijk mag ik de boot wel houden Liggen nog een paar klanten te wachten, BM ers en Fly tours met houten dek.
Deze ligplaatshouders betalen keurig elk jaar, maar laten hun boten gewoon wegrotten………
Kajuitzeil jachtje Red Devil, best wel een mooi bootje
Foto vandaag gemaakt
[img]http://img99.imageshack.us/img99/2435/panoml5.jpg [/img] 31 januari 2009 om 21:18 #800150Dag Remco, de schade moet nog komen. De meeste mensen (als ze slim zijn) zetten de afsluiters dicht, als ze deze straks open zetten en de motor starten
Ik heb onze havenmeester gesproken, die weet zeker dat er divesre jachten zijn waarvan de motor niet vorstvrij is gemaakt. Onbegrijpelijk, het is aan hen!
Groeten Leon.
Bewerkt door: LeBox, 01 feb 2009 – 13:59
31 januari 2009 om 21:57 #800151AnoniemBeste clubleden (en in het bijzonder Leon), Ik ben op 17/01/2009 naar onze Dehler 38 in Stad aan het Haringvliet gaan kijken.
Onze boot was omringd met 4 centimeter ijs. Toen wij er op gingen kraakt hij door het ijs. Van binnen was alles perfect. Gelukkig maakte ik al de leidingen in november watervrij en kreeg de motor antivries.
Nadien zijn wij naar het Veerse Meer geweest waar onze vekochte Dehler 830 ligt. Daar was er helemaal géén ijs.
Leuke foto van jaap. Jammer voor de boot.
31 januari 2009 om 22:16 #800152Jaap , Je mag met dat nieuwe jacht wel uitkijken dat je de poepinspectieduikboot ( 2x woordwaarde , 3x letterwaarde
😆 ) van de Rijkspolitie niet raakt , er is niet zo gek veel ruimte onder water op de Kaag…..BAS
1 februari 2009 om 13:03 #800153Thierry, Klopt, ik heb tijdens deze winter de boot van onder helemaal kaal gemaakt, in totaal drie dagen aan het schuren geweest, volgens mij is de haven nog niet ijs vrij geweest sinds we vorst hebben!
Leon.
1 februari 2009 om 14:40 #800154Anoniemmeewind wrote:Jaap ,
Je mag met dat nieuwe jacht wel uitkijken dat je de poepinspectieduikboot ( 2x woordwaarde , 3x letterwaarde
😆 ) van de Rijkspolitie niet raakt😆 En ja, die poepinspectieduikboot is gewoon een reklamestunt van een leverancier i.s.m. Waterpolitie, deze miniduikbootjes worden verkocht aan de beter gesitueerden.Doel van deze actie, het bang maken van die watersporters die nog niets hebben geregeld
😆 Jaap
1 februari 2009 om 22:21 #800155Bij ons in de haven in Dintelsas was vorige week zaterdag een Dufour 2800 aan het zinken. Toen we er achter kwamen stond er al een paar kuub water in de boot.
Alles onder water, kussens, zeilen, motor, instrumenten, etc.
Nadat de boot was leeggepompt, ( we waren nog net op tijd erbij, de kuipranden lagen nog boven de waterlijn) constateerde ik dat er een gietdop (vriesdop) uit het blok gevroren was en dat er een koelleiding door de vorst uit de keerkoppeling was gedrukt. Hierdoor sijpelde het buitenboordswater naar binnen, met alle vervelende gevolgen van dien.
Natuurlijk stond de buitenboordkraan open, want die was vastgeroest.
De eigenaar gokte dus op een winter zonder vorst!!
Onze Second Love heeft deze winter ook in het dikke ijs gelegen, maar dat is allemaal goed gegaan.
Deen.
2 februari 2009 om 05:30 #800156AnoniemIk ben dit jaar het toilet vergeten vorst vrij te maken. :haue: Er zat een lekkere dikke laag ijs in.
Ik heb toen gelijk het aftap dopje eruitgehaald, zodat als het gaat dooien dat het ijs een kant heen kan.
Ik ben benieuwd of de toilet het overleeft heeft dit jaar. (zit er net een jaar in
) 2 februari 2009 om 10:49 #800157AnoniemHoi Sticky. Als je schade hebt is die al ontstaan.
De schade ontstaat n.l. omdat ijs 10 % meer volume heft dan water dus drijft.
Dit is op zich heel bijzonder andere vloeistoffen hebben dit niet.
Deze eigenschap zorgt er voor dat er leven op aarde mogelijk is .
Opgesloten water ( in leidingen of in de motor) zet uit als het bevriest en drukt alles stuk wat niet meegeeft.
Daar merk je niets van tot dat het gaat dooien dan smelt het ijs en kan het water door de scheuren naar binnen de boot in.
ik heb inmiddels begrepen van diesel service in Lely stad dat ze het lekker druk heben met de vorst schade.
Onbegrijpelijk van de eigenaren maar lekker voor de werkgelegenheid in deze moeilijke tijden.
Maar hopen dat de verzekering betaald of het gooit op schade door schuld.
en nalatigheid.
Groetjes
Rene.
2 februari 2009 om 13:54 #800158AnoniemWeer wat geleerd. Ik dacht dat het altijd kwam als ijs weer ontdooide. We wachten het af.
3 februari 2009 om 16:22 #800159Ik heb dus wel vorstschade gehad, motor bevroren, vriesdop eruit en thermostaathuis kapot gevroren, had wel een kacheltje in de boot met vorstbeveiliging, was dus niet voldoende tijdens de ijsdagen.
Moter is er uit geweest en zit er nu alweer in. Wij zeilen de hele winter door,vandaar.
Monteur zei , motor mbv kraantje leeglaten lopen[komt maar 200 ml water uit.
daarna afsluiter dicht en antivries in de wierpot gooien[4 ltr.], motor loopt dan.
Getest als er antivries in de motor zat ,door aftapkraantje weer even te openen en inderdaad er kwam blaauw water [antivries uit].
Motor hoeft op deze manier dus niet warm te zijn. om de thermostaat te openen.
als motor geen /of weinig water bevat, gaat de thermostaat vanzelf open[volgens monteur
windganger
NB;Gelijk maar nieuwe motorsteunen en een grote beurt laten geven[nieuwe koppakking,anades etc.]
ieder nadeel heeft zo zijn voordeel.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.