HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Vraagje aan heren motortechnici
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 november 2008 om 16:16 #774023Anoniem
Het gaat wel niet om een Dehler maar ik wil het toch even aan jullie voorleggen. Vanmiddag even op verzoek van een kennis naar zijn boot geweest. Door gezondheidsproblemen van zijn vrouw is hij niet in staat geweest om de boot winterklaar te maken en had ik geheel belangeloos aangeboden om het even voor hem te doen. Bovendien had hij een vaag verhaal over koelproblemen.
Hierbij het volgende geconstateerd:
Het gaat om een ruggerini twee-cylinder met interkoeling.
Leeftijd en draaiuren onbekend.
-dop van warmtewisselaar gedraaid en vastgesteld dat deze leeg is. Ca. halve liter koelvloeistof gevuld, niveau ca 3 cm onder de dop. Het viel mij op dat er wat olie aan de dop zat.(nee, ik heb niet de carterdop met de koelvloeistof verwisseld)
-olie bekeken, kleur en niveau goed.
-motor gestart, sloeg direct aan en liep goed.
-er begon vrijwel direct koelvloeistof onder de dop uit te bruisen.
-motor een paar minuten laten draaien, probleem bleef.
-motor uitgezet, dop losgedraaid. Er komt een olie/uilaatgas -achtige lucht uit.
Mijn conclusie : lekke koppakking.
Ik dacht, voor dat ik nu iemand zijn avond ga verpesten, laat ik het eens in de groep gooien.
Bij voorbaat dank voor uw input.
16 november 2008 om 18:13 #799272Kans is groot dat inderdaad de koppakking lek is, of een gescheurde kop. Deen.
16 november 2008 om 19:40 #799273AnoniemSnelle check: hoe de oliepeilstok in de vlam van een aansteker, gaat het knisperen dan zit er water in de olie. Jaap
16 november 2008 om 21:12 #799274Lekke koppakking betekend niet automatisch water in de smeerolie, Een kleine lekkage naar een koelkanaal is evengoed mogelijk. De diagnose is dan verlies van koelvloeistof en druk (borrelen) op je koelsysteem tijdens draaiende mortor. Moet wel zo snel mogelijk gerepareerd worden.
Deen.
16 november 2008 om 21:27 #799275AnoniemIk heb ondertussen het slechte nieuws al voorzichtig doorgebeld. Ik denk dat we bij gelegenheid eerst het uitlaatspruitstuk annex warmtewisselaar gaan demonteren en kijken of daar wat aan te zien is. Het zou eventueel nog een lekke wisselaar kunnen zijn. Als je dan wat druk opbouwt in de uitlaat kan je volgens mij ook dampbellen in je wisselaar krijgen.
De cylinderkoppen er af halen kan altijd nog.
17 november 2008 om 17:00 #799276AnoniemLekke warmtewisselaar/uitlaatspruitstuk zou ik verrassend vinden gezien de aanwezigheid van olie in de koelvloeistof. Uitlaatgassen bevatten (hopelijk) geen onverbrande olie, tenzij de motor zwaar rookt. De druk van de uitlaatgassen is laag ten opzichte van de compressiedruk (+/-20 bar!) in de cylinders, er zou een (erg groot) gat in de uitlaat moeten zitten om direct door de afsluitdop van de intercooler bruiseffecten waar te nemen (de intercooler moet enig drukverschil ivm temperatuurstijging koelwater immers kunnen opvangen) vooral daar de tegendruk uit het uitlaatsysteem gering is daar deze juist is ontworpen om de uitlaatgassen af te voeren. Ik ken dit bruisen uit een (diesel) auto (de mijne) waarbij de koppakking eruit lag. Gescheurde kop kan ook. Ben bang dat je niet aan demontage ontkomt.
Hoor nog wel wat de oorzaak was in jouw geval.
Succes
17 november 2008 om 17:55 #799277AnoniemHeb vanmiddag nog even contact gehad met scheepsmotoren heech, welke tegenwoordig de regionale leverancier van Lobardini (rugerrini) onderdelen is. Mijn diagnose is vrijwel zeker juist, is n.l. een bekend manco van deze motoren. Bijkomend feit is dat dit deels veroorzaakt word door een te geringe overstand van de natte bussen. Dit is op te lossen door vulshims onder de natte bussen te plaatsen. E.e. vereist wel verdere demontage van de motor. Nog iemand verlegen om een klusje ?
17 november 2008 om 23:28 #799278Quote:Bijkomend feit is dat dit deels veroorzaakt word door een te geringe overstand van de natte bussen. Dit is op te lossen door vulshims onder de natte bussen te plaatsen
Natte bussen kan ik nog volgen, maar bij geringe overstand haak ik af. Wat is dit????
Koppakking kan ook lekken als de bouten waarmee de kop is vastgezet is net meer op de juiste spanning staan. Wellicht is aanhalen met juiste aanhaalmoment, dus met momentsleutel, al voldoende voordat je de hele motor uit elkaar haalt. Nee ik zit niet verlegen om z’n klusje. Kop reviseren is trouwens specialisten werk :rtfm: , kunnen meteen de kleppen en zittingen gecontroleerd/gerepareerd worden. Mijn advies is uitbesteden die hap.
:top: Succes!
18 november 2008 om 10:08 #799279AnoniemQuote:Natte bussen kan ik nog volgen, maar bij geringe overstand haak ik af. Wat is dit???
Waarschijnlijk bedoelt men dat deze bussen te weinig “dragen” al dan niet met een met een kraagje op het shortblok. Ook de Peugeot Indenor diesels uit het verleden staan bekend om zakkende cilinderbussen. Dan is er van een goede afdichting t.o.v. de koppakking ook geen sprake meer.
Maar goed een behoorlijke revisie lijkt mij voor deze Italiaan op zijn op plaats.
Groeten André
18 november 2008 om 20:12 #799280AnoniemQuote:Waarschijnlijk bedoelt men dat deze bussen te weinig “dragen” al dan niet met een met een kraagje op het shortblok. Ook de Peugeot Indenor diesels uit het verleden staan bekend om zakkende cilinderbussen. Dan is er van een goede afdichting t.o.v. de koppakking ook geen sprake meer.
Psies1 maart 2009 om 13:05 #799281AnoniemUpdate: Gisteren spruitstuk en cilinderkoppen gedemonteerd. De pakking van kop no.1 was slecht, die van no.2 matig. Wat mij opviel was dat de kopbouten voor mijn gevoel niet echt loeivast zaten.
Wat mij ook opviel is de relatief kleine maat van de tapeinden en kopbouten die het zaakje op hun plek moeten houden. In vergelijking met bijv. een VP MD11C maakte het geheel een beetje een mickey mouse indruk.
De cylinderkoppen zelf zagen er goed uit.
De eigenaar wil alleen de koppakkingen vervangen. Dit is de makkelijkste weg maar leid niet per se tot een goed resultaat.
Voor mijn gevoel lagen de bussen vrij diep in het onderblok maar aangezien het hier om tienden van mm gaat geld ook hier : meten=weten.
1 maart 2009 om 23:19 #799282AnoniemQuote:Wat mij opviel was dat de kopbouten voor mijn gevoel niet echt loeivast zaten.
Hoi Hinde, dat zegt niet alles, ik ken voorbeelden van auto motoren waar (Audi V8) bijvoorbeeld de bout van de krukaspulley voor de distibutieriem met slechts 25 Nm aangetrokken dient te worden. Een monteur, sportschool type met bijbehorende biceps, nam niet de moeite om de instructies te lezen en liet al zijn spierkracht vrij op het aandraaien, gevolg na wat kilometers, een vrij kostbaar blok (ook als je deze op de sloop moet kopen) aan gruzelementen. Maar ook mijn “instinct” zou gezegd hebben deze bout fors vast te draaien (ik heb alleen niet dezelfde omvang qua biceps)
Voor motoren geldt, strikt de voorgeschreven waarden aanhouden van de fabrikant en met een momentsleutel de boel vastzetten, te los maar zeker ook te vast kan afbreken/ rammelen en meer van dat soort ellende veroorzaken.
Wat het Italiaanse dieseltje betreft: ik kan bij niet anders voorstellen dan dat de bussen perfect gelijk met het blok aan de bovenzijde dienen te liggen, anders heeft de eigenaar niet zo heel lang plezier van zijn nieuwe koppakking.
Bewerkt door: Equilibrium, 02 mrt 2009 – 00:20
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.