HOME › Forums › Clubhuisgesprekken, algemeen › Over zeilsport, de club en Dehlerschepen › Vraagje over kielen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 maart 2010 om 22:22 #774718
Hallo allemaal, Ik wil een 36 CWS kopen die bij Lemmernautic te koop is. Het schip heeft een vleugelkiel, met als vermeld voordeel de beperkte diepgang van 1,50 m.
Nu vroeg ik me af of wat nog meer de voordelen of nadelen van zo’n kiel zijn.
Zelf had ik als voordelen bedacht dat door de vorm je minder last zou moeten hebben van verlijeren en door het lage punt van (het gewicht van) de vleugel zou
je ook minder schuin (plat) moeten gaan, waardoor de vorm van het deel dat
onder water blijft ook gunstiger blijft, voor de snelheid. Klopt dat, of ben ik me nu
rijk aan het rekenen?
En als we het toch over kielen hebben; hoe zit het met voordelen en nadelen van andere kielsoorten, zoals kimkielen, bilgekielen, bulbkielen, vinkielen en
ophaalbare kielen, waarbij een groot deel van het gewicht in de bodemplaat zit,
waardoor je als voordeel zou kunnen noemen dat zo’n schip niet kentert bij een
afgebroken kiel?
Vr.gr.,
Jurmic
5 maart 2010 om 22:50 #803856Beste Jurmic, Mijn 36 CWS heeft ook een diepgang van 1.50 m en hiervoor heb ik destijds bewust gekozen omdat ik veel op het wad kom. Daarbij nam ik op de koop toe dat ik mogelijk wat minder hoog zou kunnen zeilen.
Tijdens vaartochten met andere Dehlers bleek mij echter dat dit verschil nagenoeg te verwaarlozen is zodat ik geen moment spijt van mijn keuze heb gehad. Als je van plan bent om regelmatig het wad op te gaan is er dus sprake van een behoorlijk voordeel.
Of je met een ondiepe kiel ook meer of minder schuin of meer of minder snel gaat is mij niet opgevallen. Dit zijn zaken die m.i. hoofdzakelijk bepaald worden door de zeiler en de zeilvoering e.d. doch laat de echte zeilexperts
🙄 hier hun licht maar eens over laten schijnen.6 maart 2010 om 11:22 #803857Hallo André, Dat kan ik dus niet beredeneren; dat minder hoot kunnen varen. Ik zou denken dan een schuinhangende vleugelkiel meer weerstand biedt tegen zijwaarts afglijden, dan een schuinhangende vinkiel?
Tussen haakjes, heb je nog electronisch materiaal (handleiding, testverslag, e.d.) van jouw 36?
Vr.gr.,
Jurmic
6 maart 2010 om 14:27 #803858Jurmic, Normaliter biedt een diepere kiel natuurlijk meer weerstand tegen verlijeren, maar ik vermoed dat bij de 36 CWS het effectieve oppervlak van de schuinhangende vleugelkiel in dit opzicht niet veel verschilt van de dieperstekende vinkiel.
Als toerzeiler vind ik dit verder niet zo opportuun.
Mogelijk dat wedstrijdzeilers hier wat anders over denken en wat meer informatie kunnen geven.
Ik heb overigens geen electronisch materiaal van de 36. Wel heb ik de handleiding die ik evt. voor je kan kopieeren en toezenden. Laat het maar weten.
6 maart 2010 om 15:34 #803859André, Daar heb je nog gelijk in, ook. Ik moet nog goed leren (toer) zeilen, laat staan dat ik wedstrijden ga zeilen. Maar ja, ik ben ook gewoon benieuwd naar alle voor- en nadelen van die vershillende typen kielen. Tijdje geleden overwoog ik een schip dat kan droogvallen (dubbele kielen of hefkiel), maar de aantrekkingskracht (uitstraling) van een Dehler is toch groter gebleken.
Goed plan, van het kopieeren. Ik zal je een privé mailtje sturen.
Vr.gr.,
Jurmic
6 maart 2010 om 16:45 #803860Jurmic, Heb je al op de databank gekeken?? Daar stikt het van de digitale info. Even klikken onder technische commissie.
6 maart 2010 om 19:16 #803861Hallo Jurmic, Wij varen met een D35 met vleugelkiel 1,55 m. Op de woensdagavond varen wij clubwedstrijdjes oa samen met een D35 met diepe kiel 1,90. Het lukt ons zelden om eerder dan de diepe kiel te finishen.
Die schipper heeft wel meer ervaring, maar ik kan niet anders concluderen dat een diepe kiel wel verschil uitmaakt en dat die dus iets eerder thuis is
, maar niet veel eerder. Het geldt overigens alleen voor de aandewindse rakken en bovendien varen wij rustig op de plekken waar het iets ondieper is zoals Friesland
😆 Prima keuze als je niet teveel diepgang wilt!
Siard
6 maart 2010 om 20:48 #803862Och, en als je niet zo snel vaart zie je ook nog eens iets van ons mooie landje! 7 maart 2010 om 14:29 #803863Hallo… Siard, dank voor je reactie. Ja, het moet eigenlijk wel uitmaken, anders zouden ze al die snelle jachten niet met een diepe vinkiel hoeven uit te rusten. En als ik erover nadenk, dan heeft lengte van de kiel, door de hefboomwerking toch meer invloed op vermindering van de helling.
Nou, zoals Menzo zegt, dan maar minder hard.
Ger, ik had al op de databank gekeken, hoor. Daar heb ik 2 documenten gevonden; de Folder en het Datablad.
Waar ik naar op zoek ben, is informatie over de werking van de CWS en dan met name m.b.t. reven. Ik vraag me af of je inderdaad gewoon vanachter het stuurwiel op een knopje kan drukken om te reven. Klinkt lux…
Vr.gr.,
Jurmic
7 maart 2010 om 16:17 #803864AnoniemJurmic, Ik heb een eigenaarshandboek van een dehler 36CWS Free Tide in PDF formaat. Volgens mij ook eens van de dcn site afgehaald. Daar staat o.a. in beschreven hoe de cws werkt icm het reven.
Als je mij jouw emailadres mailt zal ik het naar je mailen.
Mijn mailadres is
phileasfogg@planet.nl 7 maart 2010 om 17:44 #803865Wow Frank, Dat is perfect.
:top: Mijn email isjurmic@zonnet.nl En alvast, hartelijk dank :yes:
Vr.gr.,
Jurmic
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.