HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › vrijloop schroef
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 juli 2010 om 18:24 #774892Anoniem
goedenavond, ik zou graag van iemand horen of ik wel een probleem heb, in 2009 is een autoprop 3 blads klapschroef geplaatst, bij het zeilen leek de rem erop te staan. Door de motor hendel in z’n vooruit te zetten gaat het schip zomaar 1 1/2 knoop sneller onder zeil. Het lijkt alsof de bladen dan inklappen. iedereen blij. Helaas kan ik de motorhendel niet meer in z’n vrij krijgen nadien en moet de motor telkens gestart worden terwijl de motorhendel in z’n vooruit staat. Alsof je een auto in zijn een start. Geen idee of het kwaad kan, ik hoor en zie niets verkeerds gebeuren maar misschien komt dit nog. Iemand enig idee? Alvast bedankt, Frank
4 augustus 2010 om 20:47 #805298AnoniemHallo Frank, met de schroef kan ik je niet verder helpen, geen ervaring mee, ik zweer bij een vaste schroef Het starten met de keerkoppeling ingeschakeld kan m.i.z. niet zoveel kwaad, er zijn gashendels met een veiligheidschakelaar die starten alleen in de neutraalstand toelaten maar dat is meer om onbedoelde gang voor- of achteruit van je boot te voorkomen. Jij bent erop voorbereid, vreemd vind ik het wel dat jij niet terug kan naar neutraal zonder de motor te starten.
Saildrive of vaste schroefas?
Groeten André
4 augustus 2010 om 22:08 #805299Als ik de motor stil wil zetten om te gaan zeilen wil ik zeker weten dat mijn 2 blads Gori klapschroef ook daadwerkelijk in is geklapt. Dit doe ik door al zeilende met de motor nog aan, even in achteruit te schakelen en dan een flinke stoot gas te geven. Dan zet ik de motor in neurtraal en zet de motor uit.
Hierdoor klappen de bladen dicht en blijven dicht.
Tijdens het zeilen blijft de schakelhandel in neutraal staan.
Dat je niet kan schakelen naar neutraal betekend dat de tandwielen belast zijn, dit moet je mijn inziens dus niet forceren.
gr,
Deen.
5 augustus 2010 om 18:49 #805300AnoniemBedankt, ik zal het eens proberen zoals jij zegt Deen. Het voelt gek dat ik de motor in z’n vooruit staat. Maar als het niety echt een probleem lijkt dan zal ik, mocht jou suggestie geen succes hebben het gewoon maar blijven doen. Hartelijk dank Frank
5 augustus 2010 om 19:26 #805301Als ik de motor al zeilend uitzet, hoor ik de schroefas nog meelopen. Ik zet dan de koppeling even in de achteruit en de schroef klapt dan in (Ik hoor de as niet meer draaien). Vervolgens kun je de koppeling weer in de neutraalstand zetten en blijft de klapschroef ingeklapt en kun je vervolgens de motor weer in de neutraalstand starten. Dit is toch de normale gang van zaken?????
6 augustus 2010 om 14:14 #805302Sa is ‘t mar krekt! 6 augustus 2010 om 22:40 #805303tadorna wrote:Sa is ‘t mar krekt!
Maar, dit werkt alleen bij een twee-blads klapschroef. Bij een 3-blads klapschroef hoor je echt geen klap. Zeker de moderne 3-blads Gori klapschroeven niet. Die kunnen n.l. 180 graden “klappen” bij het inschakelen van de “overdrive”. Bovendien komen de bladen never-nooit tegen elkaar.
7 augustus 2010 om 08:42 #805304Bij mijn flex-o-fold tweeblads klapschroef hoor je ook niets, maar, als de schroef meedraait volstaat het even in de achteruit zetten. Je hoort dus geen klik of klap, alleen het lichte zingen stopt, en de as staat inderdaad stil. De bladen kunnen overigens onmogelijk tegen elkaar komen. 8 augustus 2010 om 11:46 #805305Anoniemwaarschijnliojk zit mijn probleem in het in z’n achteruit zetten. Deed ik niet, wel in z’n vooruit. Ik probeer het wel, scheelt in ieder geval, objectief gemeten, heel veel snelheid -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.