HOME › Forums › Onderhoud › Wijzigingen aan het interieur › Vuilwatertank en ventilatie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 juli 2009 om 09:45 #774483
Tja, het moest er dan toch van gaan komen…een vuilwatertank op onze D35. Keuze mogelijkheden genoeg, kant en klare modellen, losse onderdelen, flexibele tanks, vaste tanks en dit alles in variërende maten en met nog meer variërende prijskaartjes. Maar goed, laten we bij het begin beginnen. Wat is het doel?
Een fecaliëntank aanleggen voor het toilet. Als het mogelijk is proberen we het grijze water er ook op te laten aansluiten. Als we dan toch voor het milieu moeten gaan, dan ook maar alles toch? Nadeel hiervan, de tank moet groter nog meer nadeel kost te veel ruimte of je ligt regelmatig aan de pomp. Dus het grijze water hebben we maar even gelaten voor wat het is.
Welke tank / welke plaats?
Deze twee vragen gaan natuurlijk een beetje samen op, afhankelijk aan welke je de prioriteit geeft. We zijn met z’n tweeën aan boord en gelukkig niet van die al te grote “zeikerds†en we wilden toch ook niet te veel ruimte opofferen aan de tank. Er kwamen een aantal opties voorbij qua locatie zoals de bakskist (verre weg de meeste ruimte), achter het toilet (voor een wandmodel) en in een van de banken (lekkere uit het zicht). Deze laatste twee opties, kwamen uiteindelijk qua maatvoering niet lekker uit, dus toch gekozen voor een 61 liter tank die in de bakskist moet komen.
Welk merk?
Ook hier keuze genoeg in, maar zoals bij de meeste mensen doet de prijs ook een hoop. En met een leuke korting van Vetus, daar dan ook maar de bestelling geplaatst. Totale prijskaartje van de tank, slangen, geurfilter, drieweg klep voor als we echt ver uit de kust zijn, slangenklemmen etc. was in totaal circa 600 euro.
Aan de slag!
Eerst maar begonnen om de aansluitingen te monteren. Aftekenen, gaten boren en aansluiten maar. De drieweg klep moest ook nog ergens komen en de geurdichte slangen zijn niet echt mega flexibel. Na wat puzzelen, zit de drieweg klep op de grond achter het toilet zodat de aansluiting netjes lopen en niet in al te haakse bochten weggewerkt zitten. Voorts de plek in de bakskist van de tank definitief gekozen. Door de tank in de breedte te zetten, hielden we meer ruimte in de bakskist over, kunnen we ook nog goed bij de brandstoftank en eveneens bij de fecaliëntank. Daarbij moest het geurfilter ook nog in de juiste positie zitten en de weg naar de huiddoorvoer voor het afzuigen moest ook niet al te lang zijn. Dan nog de beluchting in de buurt even aansluiten en p….. maar! Inmiddels enkele weken verder blijft het allemaal prima op z’n plek, lekt er niets, komen er geen dingen terug (zie andere topic) en is alles geurvrij. Nu maar duimen dat het zo blijft.
Als we dan toch de boor konden lenen… dan maar meteen even wat ventilatie roosters aanbrengen, zodat de boel een beetje door tocht! Twee maal op de luiken en één maal in de achterkajuit, naast het stuurwiel. Voor de dakluiken rustig boren en laag toerental. Schroefgaatjes even voor boren, niet te ver want je bent zo door het raam heen (oeps dan maar even wat extra kit).
Het lastige aan het ventilatierooster in de achterkajuit was dat je daar te maken hebt de buitenschaal en met de binnenschaal. Dus goed meten, want je kunt niet beiden in één keer boren.
Gr. Frank
Ps. Het was wel mazzel dat ik de boor van mijn broertje kon lenen, die bij Festool werkt!
[img]http://www.dehlerclub.nl/images/Vuilwatertank1.jpg [/img] [img]http://www.dehlerclub.nl/images/Vuilwatertank2.jpg [/img] [img]http://www.dehlerclub.nl/images/Vuilwatertank3.jpg [/img] [img]http://www.dehlerclub.nl/images/Vuilwatertank4.jpg [/img] [img]http://www.dehlerclub.nl/images/Vuilwatertank5.jpg [/img] [img]http://www.dehlerclub.nl/images/Vuilwatertank6.jpg [/img] [img]http://www.dehlerclub.nl/images/Vuilwatertank7.jpg [/img] [img]http://www.dehlerclub.nl/images/Vuilwatertank8.jpg [/img] [img]http://www.dehlerclub.nl/images/Vuilwatertank9.jpg [/img] [img]http://www.dehlerclub.nl/images/Vuilwatertank10.jpg [/img] -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.