HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › Warmwater boiler
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 februari 2011 om 14:46 #775070
Hallo warmwaterliefhebbers, Wij hebben een volvo boiler van 1991 aan boord waarvan het 220V element doorslaat.
We hebben al bij volvo geinformeerd, maar daar is dit element niet meer leverbaar.
Weet iemand mischien waar dit soort onderdelen nog te koop zijn?
Groeten Hans&Gerda
13 februari 2011 om 23:12 #807003Anoniemhttp://www.svb.de/out/1/html/0/catalog/s_189.pdfhttp://www.svb.de/out/1/html/0/catalog/s_189.pdf” class=”bbcode_url”> Hallo Gerda en Hans, indien de link hierboven niet werkt,
http://www.svb.de zoeken op: Boiler erzatsteile.Kijk niet naar het merk Volvo, bijna alles is private label en is dus gekocht bij andere fabrikanten en onder de naam Volvo(Penta) of het accessoire (QH?) merk van Volvo Penta op de markt gebracht.
Zo is onze Volvo Penta MD2020 diesel eigenlijk een Perkins dieseltje welke fabrikant het basis blok weer van het Japanse Shibaura heeft gekocht.
Een beetje verder zoeken kan heel wat opleveren, mijn koelwaterpomp komt er helaas aan na 330 draaiuren, komt bij Volvo op bijna € 600,-, :mischuge: Bij een Perkins dealer de helft, maakt mij nog niet blij maar toch :no:
Succes.
Groeten André
Bewerkt door: Equilibrium, 14 feb 2011 – 00:16
16 februari 2011 om 18:30 #807004AnoniemHans en Gerda, Volvo heeft dit destijds gekocht bij Ardic. Onder Ardic zijn misschien nog wel de passende onderdelen te vinden. Er zijn ook universele elementen verkrijgbaar. Misschien dat de lokale Handyman of Europarts winkel het zelfs wel leveren kan. Neem de oude mee als voorbeeld voor schroefdraad aansluiting, etc. 20 februari 2011 om 16:26 #807005Hebbes Gevonden in Zwolle bij Korendijk watersport.
Ze hadden 2 soorten 500 en 1000 watt, e.e.a komt bij Vetus vandaan.
Voor 70 euro scheelt toch weer een nieuwe boiler nu alleen nog ontkalken en schoonmaken van de ketel en kan alles weer aan boort.
Met vriendelijk dank nog voor de moeite van het reageren.
Hans
20 februari 2011 om 21:10 #807006Ook wij hebben een boiler aan boord en volgens mij ook van het type Ardic. Deze werkt (na 20 jaar!!) nog goed doch ik vraag mij al geruime tijd af of ik ik die niet eens moet ontkalken en zo ja, hoe moet dit? Wij gebruiken regelmatig een electrische waterkoker en het element van dit apparaat zit vrij snel vol met kalk. Volgens mij moet de boiler er dan nog veel erger aan toe zijn.
Weet iemand of en zo ja, hoe, zo’n boiler ontkalkt moet worden?
20 februari 2011 om 22:16 #807007Beste André, De boiler is van binnen met koper bekleed en zal weinig of geen aanslag hebben. Wat wel verkalkt is, is het element. Om die te verwijderen heb je een grote sleutel nodig. Formaat 2 of 3 duims Zweedse tang, een flinke jongen. Je begrijpt dat is alleen goed te handlen met een boiler die uitgebouwd is en voor je op de grond ligt/staat. Dan moet je de pakking vervangen. Kortom, als je geen problemen hebt met de boiler, het water nog gewoon warm wordt en er geen “knallen” te horen zijn, forget it, let it be….
Wel in de gaten houden is je warmtewisselaar van de intercooler. Dat tegenstroomapparaat heeft nauwe pijpjes die dicht kunnen kalken. Maar ook dat is zeldzaam. Kortom, ik ben van het onderhoud
maar soms kan je beter geen onderhoud plegen om jezelf niet in de nesten te werken.. Bewerkt door: ger.rossel, 20 feb 2011 – 23:17
20 februari 2011 om 22:36 #807008Ger, Bedankt voor je snelle antwoord.
Heerlijk om eens te horen dat je beter geen onderhoud kunt plegen :dance: .
En nu maar hopen dat dit ding blijft functioneren.
27 februari 2011 om 14:01 #807009Hallo ontkalkers Bij ons kwam er een dikke kilo kalkdeeltjes/vlokken uit.
Daarne heeft er in de ketel ruim een week huishoudazijn gezeten (regelmatig draaien).
OoK de koelvloeistofpijpen schoonspoelen ,kwam erg veel troep uit ondanks de schoonmakende werking van koelvloeistof.
Na losdraaien van het overdrukventiel bleek dat het pijpje/schroefdraad hiervan grootendeels weggerot was , hier moet ik nog een nieuwe in laten lassen.
De goedkoopste nieuwe boiler kost minimaal 350 euro (15L model).
Aangezien het geld nog steeds niet aangroeit aan de romp is het de moeite waard zelf het een en ander te proberen.
Het geld met hondertjes tegelijk verscheuren onder een koude douche kan altijd nog.
Groeten Hans en Gerda
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.