HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Wat voor filter is dit?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 februari 2008 om 18:58 #773640
Na aanleiding van de verhalen over smurrie in de dieseltank heb ik een grondige inspectie van mijn RVS dieseltank gedaan. Dit is een 60 liter vrijwel vierkante RVS tank die aan stuurboord zijde onder in het schip min of meer tegen de wand van de kledingkast achter het toilet is geplaatst van een Dehler 31 (1989). Ik kan ergens een aftap kraantje vinden onder de tank. Wel zie ik drie leidingen, ik veronderstel een aanvoer en retourleiding voor de motor en een aanvoer voor de Eberspacher verwarming.
In de aanvoerleiding naar de motor zit de het volgende , naar ik veronderstel, (grove) brandstoffilter met hoofdkraan.
[img]http://yazz.wassili.nl/images/filter.jpg [/img] Dit is slechts een gok van mij.
Wie weet wat dit precies is? en belangrijker, waar dient hij precies voor?
Groet,
10 februari 2008 om 19:31 #795784AnoniemHoi Jazz inderdaad grof filter met een waterafscheider*. Groet
Jaap
* heb ik ooit eens gelezen op deze site
10 februari 2008 om 20:15 #795785AnoniemDat is wel een groffilter, maar geen waterafscheider als ik het zo zie. Ik zie tenminste geen aftapschroef aan de onderkant. Ik had ook iets soortgelijks aan boord. Snel vervangen door een Delphi-filter met glas (zodat je kan zien of er water in zit) en aftapschroef. [img]http://www.mare-team.com/media/delphi_brandstoffilter.jpg [/img] Bewerkt door: Happinez, 10 feb 2008 – 21:15
10 februari 2008 om 20:30 #795786Roy, Over dit bronzen potje is al meer geschreven:
Klik:
https://www.dehlerclub.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=405 en
Klik:
https://www.dehlerclub.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=203 Het is een potje wat de naam filter eigenlijk niet mag dragen. Op mijn D28 zat dat ding er ook, en na openschroeven bleek er zeker geen! filter elementje in te zitten. Er is sprake in oudere forumberichten dat er een sinterbronzen filter in zou moeten zitten.
Zonder dit filter is het slechts een klein verzamelbakje voor derrie en wat water. Aftappen is niet mogelijk, alleen het hele filter erafdraaien; hou er een bakje onder!!
In de gegeven links kan je lezen wat je er mee kan doen om de brandstof wel goed te filteren.
Het door Hans al genoemde filter is een prima vervanging!!
Even nog een weetje:
Een doorkijkglas is ERG handig!! Echter deze filters hebben geen CE keur.
Er bestaan filters van het zelfde type met een metalen onderbak, die hebben wel een CE keur.
Het argument voor het niet hebben van het CE keur, SCHIJNT hierin gelegen te zijn, dat bij brand het glas kan knappen/breken waardoor de dan vrijgekomen diesel de brand doet oplaaien.
Rob
11 februari 2008 om 21:07 #795787AnoniemRob wrote:Het is een potje wat de naam filter eigenlijk niet mag dragen. Op mijn D28 zat dat ding er ook, en na openschroeven bleek er zeker geen! filter elementje in te zitten. Er is sprake in oudere forumberichten dat er een sinterbronzen filter in zou moeten zitten.
Bij ons zit er wel een rvs filterelementje in, elk jaar maak ik het filtertje schoon en nog nooit never één brandstofprobleem gehad…..
Er zullen nog wel heel wat van dit soort filtertjes te vinden zijn in de Dehlervloot.
Al 15 jaar lang krijgt de Yanmar de brandstof toegediend door dit filtertje.
Groet
Jaap
11 februari 2008 om 21:29 #795788Rush wrote:Rob wrote:Het is een potje wat de naam filter eigenlijk niet mag dragen. Op mijn D28 zat dat ding er ook, en na openschroeven bleek er zeker geen! filter elementje in te zitten. Er is sprake in oudere forumberichten dat er een sinterbronzen filter in zou moeten zitten.
Bij ons zit er wel een rvs filterelementje in, elk jaar maak ik het filtertje schoon en nog nooit never één brandstofprobleem gehad…..
Er zullen nog wel heel wat van dit soort filtertjes te vinden zijn in de Dehlervloot.
Al 15 jaar lang krijgt de Yanmar de brandstof toegediend door dit filtertje.
Groet
Jaap
En wedden Jaap, dat er op je motor ook nog een filter zit!!
11 februari 2008 om 21:43 #795789AnoniemJa, inderdaad, op de motor zal ook nog een fijnfilter zitten. Ook zonder waterafscheider
11 februari 2008 om 21:50 #795790Anoniemger.rossel wrote:En wedden Jaap, dat er op je motor ook nog een filter zit!!
Natuurlijk beste Ger, maar ja je kan wel tien filters op je motorblok hebben, als het voorfilter is verbaggerd heb je een dik probleem, je mag gaan roeien of beter gewoon de haven inzeilen en een mooie opschieter maken.
Groet
Jaap
11 februari 2008 om 22:31 #795791Rush wrote:ger.rossel wrote:En wedden Jaap, dat er op je motor ook nog een filter zit!!
Natuurlijk beste Ger, maar ja je kan wel tien filters op je motorblok hebben, als het voorfilter is verbaggerd heb je een dik probleem, je mag gaan roeien of beter gewoon de haven inzeilen en een mooie opschieter maken.
Groet
Jaap
Heren, heren …………
😆 Er is eigenlijk vóór het fijnfilter op de motor, maar 1 extra filter noodzakelijk.
Iedereen zal het er over eens zijn dat dit bij voorkeur een grof filter moet zijn
gecombineerdmet een aftapbare waterafscheider. Met minder, neem je gewoon een extra risico! (lees de berichten over vervuilde tanks met smurrie!!)
Rob
11 februari 2008 om 22:43 #795792Ik heb ook het koperen potje met een filtertje. Laat dat ook gewoon zitten, op de eerdere dehlers zat het ook. Grootste voordeel vind ik dat je het snel, en gemakkelijk schoon kunt maken als dat nodig mocht zijn. Zonder ingewikkelde ontluchtingsperiekelen achteraf.
Gr Joost
11 februari 2008 om 22:49 #795793Joost, Als ik dat potje openmaak en schoongemaakt heb hoef ik dan niet mijn systeem te ontluchten??Ik breng dan toch lucht in de aanvoerleiding van de motor of zie ik dat verkeerd
BAS
11 februari 2008 om 22:58 #795794meewind wrote:Joost,
Als ik dat potje openmaak en schoongemaakt heb hoef ik dan niet mijn systeem te ontluchten??Ik breng dan toch lucht in de aanvoerleiding van de motor of zie ik dat verkeerd
BAS
Bas,
Ik weet het niet zeker meer, maar zat de dieselkraan-afsluiter niet net na dat filtertje?
Als je dan dat filtertje eraf haalt, en dan schoonmaakt, vul hem dan voor 95% met schone diesel en schroef hem er weer onder. Kraan open en er zal zo weinig lucht in de leiding zitten, dat de motor hier niet al te veel last van heeft.
Maar goed, misschien bedoeld Joost wat anders?
Rob
11 februari 2008 om 23:02 #795795Rob, Bas, Nee dat bedoel ik wel. Denk ook dat het komt doordat het maar zo weinig is. Meestal laat ik hem wel even lopen, voor de zekerheid, als ik het filtertje losgehad heb, maar nog nooit iets aan de hand geweest.
gr Joost
11 februari 2008 om 23:15 #795796AnoniemKlopt na het schoonmaken weer goed vastdraaien en even proefdraaien, soms zit er een mooie vangst in de potje je zit dan al aardig in de buurt van een eventuele verstopping. Wij proberen nooit onder een kwart van de tankinhoud te komen, blijft de rotzooi mooi op de bodem
Fijne vaart maar weer
Jaap
12 februari 2008 om 00:23 #795797Rob, Weinig lucht in de leiding van de Yanmar is “dodelijk” . De motor is niet zelfontluchtend en zal er gegarandeerd na enige tijd problemen mee krijgen. En dat is altijd op een moment dat je niet lekker in de box ligt. Dus altijd met de opvoerpomp ontluchten via de bovenste ontluchtingsnippel op het filter aan de motor zelf.
Gr
Wim
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.