HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Water in dieseltank
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 mei 2009 om 15:22 #774290
Dat heb ik weer eens. 😡 Eindelijk, na 2 weken is gisteren door Mulder motoren de gereviseerde brandstofpomp weer terug gemonteerd. Motor doet het weer prima.Voor ik gistermiddag naar huis ging, dacht ik nog even een jerrycan diesel erin gooien. Zo gezegd zo gedaan. Ik naar huis. Vandaag terug naar de boot, daar ik de betimmering om de motor weer terug moest plaatsen. Ik kom aanlopen, de boot ligt redelijk over bakboord. Maar ja, heftige nacht veel wind bliksem en onweer etc. Ik stap aan boord en shitttttttt :complain: :complain: :wallbash: zie ik de dekvuldop ernaast liggen. Dus die was ik een dag daarvoor vergeten erop te draaien. Tot aan dekniveau diesel/water en over dek diesel. Er is afgelopen nacht verschrikkelijk veel water gevallen, en de de vulopening zat wat de wind betreft aan de lage kant. Dus ik schat er moet minstens 40 liter water in de tank zitten, want de tank stond op 3/4. Maar misschien ook veel meer, want het water verdringt de diesel naar boven. Er lag wel een mooie film in de haven.
Balen als een stekker, dat heb ik weer eens.
Zit nu thuis te mokken, en na te denken hoe dit varkentje te wassen. De tank is niet te demonteren. Er zit 180 liter (diesel/water in) afgevuld tot dekniveau. Geen aftap mogelijkheid. Ik kan alleen bij de niveaumeter (maar die aansluiting zit ook ruim onder dekniveau). Kortom, wie heeft een positief woord over voor mij, of een gouden tip. Hoewel dat laatste eigenlijk niet bestaat. Water moet er uit. Via de diesel/waterafscheider (CAV Lucas) niet te doen natuurlijk. Ik ga voor geen goud de motor starten, ben net leeggelopen op een nieuwe opvoerpomp en een revisie brandstofpomp :motz: Ik denk dat ik eerst maar eens achter waterpasta aanga. Dat is spul dat smeer je op een houtje of zo, steek dat in de tank en daar waar het verkleurt is het waterniveau. Alleen de tank is niet rechthoekdig, maar meer een trapezium vorm (tegen de ronding van de romp aangebouwd. :no:
:wallbash:
26 mei 2009 om 16:37 #801186AnoniemHoi Ger Wat een pech! Ik kan een paar dingen bedenken maar jou kennende heb je die zelf ook al bedacht.
Water zit nu dus onderin je tank. Dat kun je met een handvacuumpomp met voldoende verlengslang (waarmee je olie uit het carter zuigt) door de vulopening opzuigen totdat er alleen nog diesel uit komt. Je moet alleen goed weten waar het diepste punt van je tank zit. Ik heb zo’n pomp en ze werken heel licht en goed en per keer zo’n 6 liter. Je kan helaas niet door het plastic reservoir heen zien of je diesel of water oppompt. Wel met rode diesel maar ik denk niet dat jij dat gebruikt. Misschien is er een toevoeging die wel de diesel maar niet het water kleurt of liever nog andersom.
26 mei 2009 om 16:49 #801187AnoniemBeste pechvogel, Misschien zie ik het wat eenvoudig, maar het water zakt dus onder in de tank. Maak gebruik van het communiserende vaten principe en gebruik een transparante slang die tot op het diepste punt van de tank gaat via de vulopening. Hevel door eerst te zuigen ( daarom transparant slangetje) en hevel de tank zover leeg tot er alleen dieselolie uitkomt. (Uiteinde slang lager houden dan opzuigopening, desnoods het opvangvat half ondergedompeld in het buitenwater.)
Neem vervolgens een tampon ( ja echt waar) en monteer die stevig bevestigd gedeeltelijk in de slang en breng die ook ook op het diepste punt van de tank zodat dat ding het laatste restje water opzuigt.
Herhaal deze procedure tot er geen water meer wordt opgenomen.
Een leuke eigenschap is dat er geen olie wordt opgezogen door een tampon.
(Ik zou eerst een proefje nemen met een jampotje dat gevuld is met water en dieselolie om te kijken of het werkt.) Ben je ervan overtuigd dat praktisch al het water is verwijderd, dan kan je de motor starten.
Mocht er dan nog een restantje water zijn, dan wordt dit via de afscheider opgevangen.
Als laatste het filter van de afscheider vervangen., maar dat is bekend terrein.
Misschien is dit een oplossing, maar je bent vast niet de eerste die dit overkomt en vragen bij een monteur/werkplaats van scheepsmotorenis misschien wel de korste weg, maar dat hoor ik nog wel.
Succes, Joop Hakker.
26 mei 2009 om 19:20 #801188Nou Ger! Als de datum nou tegen 1 april aangelopen had, dan had ik gedacht, DIT IS EEN 1 APRIL grap. Dit kun je niet bedenken zeg!
Wat een pech zeg!!!!!!
Een 1,2,3 praktische oplossing voor het probleem heb ik, bij gebrek aan eigen ervaring hiermee, helaas niet voor je.
Wel even zitten mee-denken, hoe ik dat zou aanpakken.
Ik denk toch dat ik het zou doen via de toevoer aansluiting van je CAV/LUCAS filter. Ik zou die loshalen en aansluiten op een slang met een of ander pompje. Er zijn simpele vloeistofpompjes in de handel die je met een boormachine kan aandrijven.
De toevoer slang naar je CAV/LUCAS filter zit in ieder geval aangesloten op het laagste punt van je tank. Dus zolang je daar water kan wegzuigen: prima.
Koop of leen een aantal lege can’s voor zeg totaal ? 50 liter en pomp het water er uit. Op een gegeven moment zal je zien dat er geen water maar alleen nog diesel komt. (diesel is groenig en water is geheel helder)
De rest kun je zelf wel bedenken denk ik!
Sterkte en laat nog even horen hoe het afloopt.
gr.
Rob
26 mei 2009 om 19:58 #801189Ger, Aan de goede suggesties kan ik zowaar nog wat toevoegen. Je kunt je het zuigen besparen door een flinke overlengte aan transparante slang te nemen. Slang helemaal in de tank brengen. Vervolgens het uiteinde afknijpen (bijvoorbeeld met een lijmtang). Vervolgens de overlengte van de slang naar buiten trekken en het uiteinde naar een niveau onder het vloeistofniveau in de tank brengen. Klem open en hevelen maar. Als je moet switchen naar een ander opvangvat, slang weer even afknijpen met de slangklem. Dichtknijpen tussen duim en wijsvinger werkt niet; bij de minste verslapping is je hevel weg. De slang kan je dus het beste zo’n drie keer de hoogte tussen dek en tankbodem nemen. Langs een stijger gaan liggen of in een bijbootje.
Heb dit zelf een keer gedaan om mijn tank leeg te maken, eea op advies van een garagehouder. Was wel op de kant. Werkte perfect. Methode wordt ook gebruikt door brandstofdieven.
Succes,
MR
26 mei 2009 om 20:01 #801190Hoi Rob, De zuigleiding uit de tank zit altijd enkele (ca. 3? cm) boven de bodem van de tank. Dat betekent dat er dan altijd wat water achter zou blijven. En dan zeker als je gaat “motorsailen” en dus schuin gaat, zou er weer water aangezogen worden. Jouw optie is de mooiste manier, maar denk niet dat het de beste manier is
26 mei 2009 om 20:08 #801191Hoi Maarten, Idd hevelen is een goede optie. Ik lig nu in de box, en ga (kan) mijn motor niet starten. Heb de diesel hoofdkraan dan ook dicht gezet. Ik moet wel wat diesel weghevelen uit de toevoerleiding, anders kan ik ook niet de niveaumeter aansluiting openen. Die vulleiding loopt dan gelijk leeg in de boot (tank zit helemaal onderin de boot).
Ik denk dat ik eerst moet gaan bepalen, waar hebben we het over. 180 liter water (dus alle diesel is uit de tank “gedrukt”) of x-minder. Dus ik wil toch eerst die niveaumeter eruit halen, Dan gaan “peilen”.
Bedankt iig voor de tip. Ik denk dat een “moordenaar” ipv een lijmtang ook wel zal werken
26 mei 2009 om 20:36 #801192Hoi Ger, Weet niet hoe het bij jouw boot zit, maar kom je met een slang door de vuldop (op het dek) niet tot onder in de tank?
Succes met deze ellende,
Stefan
26 mei 2009 om 21:00 #801193AnoniemJeetje mina, Zal morgen dit probleem aankaarten bij mijn kennis Yanmar dealer, eerste gedachte is om de tank onder druk te gaan zetten met een compressor, deze tank moet echt helemaal leeg.
Zelf klooien kan maar lijkt me even niet raadzaam, even geduld a.u.b.
Jaap
26 mei 2009 om 21:39 #801194ger.rossel wrote:Hoi Maarten,
Idd hevelen is een goede optie. Ik lig nu in de box, en ga (kan) mijn motor niet starten. Heb de diesel hoofdkraan dan ook dicht gezet. Ik moet wel wat diesel weghevelen uit de toevoerleiding, anders kan ik ook niet de niveaumeter aansluiting openen. Die vulleiding loopt dan gelijk leeg in de boot (tank zit helemaal onderin de boot).
Ik denk dat ik eerst moet gaan bepalen, waar hebben we het over. 180 liter water (dus alle diesel is uit de tank “gedrukt”) of x-minder. Dus ik wil toch eerst die niveaumeter eruit halen, Dan gaan “peilen”.
Bedankt iig voor de tip. Ik denk dat een “moordenaar” ipv een lijmtang ook wel zal werken
Ger,
Hevelen zal denk ik niet ( geheel ) goed gaan; je schip ligt in het water en naar ik aanneem ligt de onderkant van je diesel tank kwa niveau onder de waterlijn! Dus hevelen zal maar ten dele lukken. Je kunt met hevelen de slang aan de uitstroomkant dan gewoon niet laag genoeg houden/krijgen.
Ik zag in de “compassgids” een prima 12V pompje staan:
http://www.compass24.nl/web/catalog/shop/techniek_verven_onderhoud_onderhoudsgereedschap/1524726 ” class=”bbcode_url”> http://www.compass24.nl/web/catalog/shop/techniek_verven_onderhoud_onderhoudsgereedschap/1524726 Rob
27 mei 2009 om 07:00 #801195AnoniemBeste Ger, Blijf zeggen dat b.v. een Yanmar-dealer wel raad weet.
Overigens worden mijn advies slecht gelezen, want men valt in herhalingen, b.v. laatste advies van Rob had ik voorzien door vat onder waterlijn te houden en natuurlijk de opening voor de slang boven de waterlijn !
Groeten,
Joop Hakker.
27 mei 2009 om 10:51 #801196Dag Ger, Shit happens. Mijn tip die ik meerdere keren heb toegepast voor het legen van de tank is eenvoudig en simpel toe te passen:
Maak de ontluchtingsslang van de tank los en verbindt die met een simpele pomp voor luchtbedden of opblaasbootjes. Ontkoppel de aanvoerleiding van je dieseltank vóór de filter(s) en sluit daar een slangetje op aan naar een opvangvat. Dikteverschillen van slang en mondstul pomp zijn heel simpel te overbruggen met afplakband (Tesa !). Je kunt nu simpel met weinig druk je tank leegpompen. Geen compressor, want de kans op brokken is dan reëel.
Als de tank leeg is kun je via het gat van de brandstofmeter de laatste restjes met een katoenen doek opdeppen. Ik gebruikte daarvoor een poliepgrijpertje aan een flexibele veer van ca. 0.50m lengte. Is voor een paar euro´s bij de bouwmarkten verkrijgbaar. Met een keukenrol kun je de evt restjes water/vuil/olie eruit deppen. Evt nog een scheutje schone brandstof erin en weer opdeppen om alles echt schoon te krijgen. De brandstof (zonder water en vuil) stookte ik weer op in mijn auto.
Lijkt veel werk, maar valt erg mee. Ik kon mijn tank ( Duetta 94) losmaken uit de beugels en hem iets kantelen, waardoor alles naar een diepste punt liep onder de opening. Hopelijk heb je hier wat aan.
Sterkte en groet
Wim
27 mei 2009 om 12:02 #801197AnoniemBen even op bezoek geweest bij de Yanmardealer, het is op zich geen uniek geval deze toestand blijkt vaker voor te komen bij senior sailors 😆 Ze pakken het zo aan neem een koperen 8 mm leiding en duw deze leiding op de bodem van de tank,
aan de koperen leiding zit inderdaad een pompje, kijk met een zaklampje naar de bodem van de tank, het voordeel van een koperenleiding is dat je hem een beetje kunt verbuigen, dat is dus beter dan een plastic tuinslang daar kun je niet in alle hoeken en gaten komen.
Je zou het brandstofniveaumetergat kunnen gebruiken, na deze actie tank vullen en de brandstofleiding voor de dieselpomp motor losmaken nu wat schone diesel door de leiding laten lopen.
Tevens voorfilter controleren.
Valt eigenlijk wel mee…………
Jaap
Komt in grote lijnen neer wat collega sitebezoekers beschrijven.
Succes
Jaap
27 mei 2009 om 16:47 #801198AnoniemSchiet me nog wat te binnen, misschien het is mogelijk om het vermengde water-diesel weer te scheiden, 180 liter is ook geen kattepis. Iemand een idee?
Jaap
27 mei 2009 om 18:02 #801199Nou bedankt voor alle adviezen en tips. Het komt er in ieder geval op neer, de tank mot leeg… Vanmorgen eerst een aantal jerrycans gekocht (voor water dus ik zie wat er in gaat) en 2 doosjes tampons (had eerst inlegkruisjes, zag mijn fout bij de kassa, snel terug met rooie kop afrekenen). Op de haven waren een aantal maatjes aan het klussen, waarvan er een een 12 volt pompje had. Eerst een stuk leeggezogen vanaf dekdoorvoer tot aan bovenkant tank. Kon vervolgens de VDO niveaumeter demonteren. En maar pompen. Pomp begaf het heel erg snel, kon wel tegen benzine, diesel etc. helaas niet tegen water. Toen had iemand anders een ouderwetse hevelpomp, die we ook aan boord en in het ziekenhuis gebruiken om de dagtank te vullen. Dat was wel spierballen stoom natuurlijk. Na ongeveer 60 liter smurrie, water etc. kwam er groene diesel tevoorschijn. Nog een 10 liter doorgegaan. Wat nu, doorgaan tot de tank leeg is, of stoppen Je kunt zeggen, de waterafscheider (Delphi 296) kan de rest doen. Andere deskundigen zeggen, better safe dan sorry, haal de rest er ook maar uit. Maar ja, is wel 100 liter, en ik rij op benzine Wim Iig morgen eerst naar de Gemeentewerf om deze jerrycans te legen. Ik kan er misschien nog een nachtje over slapen. Overigens: net naast de VDO meter zat een aansluiting met kapje 3/8″ buitendraad. Nooit geweten waarvoor. Nou Dehler is toch wel slim. Daar zit weer een pijpje aan, die schuin weg loopt tot ca. 5 mm vanaf de bodem. Ik kan daar met een 10 mm slangetje naar binnen en daar kan je dus ook afzuigen!! Overigens de tank is “pas” gemaakt tegen de schuine romp aan. Hij begint net onder de kaartentafel en eindigt achter tegen de hangkast in de achterkajuit. Bewuste nippel zit bovenop de tank, aan het breedste en diepste gedeelte. Dus daar zou zich ook alle smurrie kunnen verzamelen. () ik heb 2 dozen OB tampons in de aanbieding, daar kan je echt niets mee. Ik kan met een tampon vastgetyrept aan een koperen pijpje alleen maar recht naar beneden. Ik denk dat een tampon, behalve geschikt waarvoor het bedoeld is
🙄 in dit geval alleen nuttig is om de laatste druppeltjes water te verwijderen. Enfin, we zijn op weg, wordt vervolgd’ motor nog niet gestart natuurlijk. Morgen verder -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.