HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Water onder de schroefas
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 maart 2010 om 19:59 #774715
Na de strenge winter ben ik even de boot gaan inspecteren, die momenteel op de bok in winterberging staat. Tot mijn verbazing zie ik dat er water onder de schroefas (Dehler 34,1990, VDS) staat, terwijl ik met 100% zekerheid het water heb verwijderd alvorens de boot de winter inging. Van waar komt dit water (niet zo veel maar toch een gevuld glas) ? Komt dit uit de schroefas door het vriezen? Dien ik mij zorgen te maken ? ik hoor het graag !
mvg,
Lieven
Nordkapp (Dehler 34)
2 maart 2010 om 20:10 #803796Lieven, Een glas vol lijkt me veel voor het schroefaslager. Komt het niet uit de uitlaat die mogelijk kapot gevroren is?
MR
2 maart 2010 om 20:20 #803797Hi Maarten, ik heb er behoorlijk wat anti-vries in het koelcircuit ingegoten (tot het aan de uitlaat eruit spoot) en het water onder de schroefas ruikt niet naar anti-vries… Raar !
Nu een barst in de uitlaat (of iets van die strekking) zou wel kunnen. Voor de boot in winterberging ging, had ik na het varen altijd een klein plasje water (met diesel) onder de moter staan. Dus het moet nu bijna uit de uitlaat komen omdat het water nu ook sporen van diesel bevat.
Indien het een lek zou zijn, kan ik dit opsporen als de boot in winterberging staat ? Waar begin ik …..?
mvg,
Lieven
Nordkapp (Dehler 34)
Bewerkt door: Nordkapp, 02 mrt 2010 – 21:48
2 maart 2010 om 20:48 #803798Lieven, Was de motor warm toen de anti-vries er in ging? Als de motor koud is, gaat het koelwater niet door de motor heen maar via de by-pass direct weer overboord, al dan niet via de uitlaat.
Mvg,
Albert-Jan
2 maart 2010 om 20:55 #803799Albert-Jan, Jahoor, de motor was goed warm toen de anti-vries er in ging. Nu ik bezit een 3GM30F, dus met intercooler en ik dacht dat daar de thermostaat in het secundaire circuit zit.
Ik denk dat ik toch met een lek zit in het uitlaatcircuit. (zie vorig bericht: uw bericht en mijn aanpassingen aan vorig bericht hebben elkaar gekruisd)
thx !
mvg,
LIeven
Nordkapp (Dehler 34)
3 maart 2010 om 17:00 #803800AnoniemBeste Lieven, hetzelfde probleem, het water sijpelt via de bakskist naar binnen en komt dan uiteindelijk bij deschroefas terecht(laagste punt).
gr karel
3 maart 2010 om 18:22 #803801Hallo Lieven, Ik denk niet dat je je al te veel zorgen moet maken over motorschade of lekkages door schroefasafdichting of schade in het uitlaatcircuit. De thermostaat zit inderdaad in het secundaire circuit dus die heeft geen invloed op het afvullen van het buitenwatersysteem, als je antivries hebt gevuld totdat die uit de uitlaat spoot is het gehele uitlaatsysteem incluis waterlock beschermd en als er al door schade hieraan lekkage optreedt dan moet het antivries zijn. Dus als dit niet het geval is moet er sprake zijn van een lekkage zoals bv. hierboven aangegeven door Karel. Lastig blijft het natuurlijk om er achter te komen waar het dan vandaan komt. Als het water onder de schroefas ligt lijkt mij dat het logischerwijs in ieder geval ergens vanuit de kuipomgeving moet komen.
Succes met zoeken,
Groet,
Gerrit Liebregts
3 maart 2010 om 21:25 #803802AnoniemJoin the club! Bij mijn D34 is het er ook vaak nat. En omdat ik altijd op zout vaar en het water onder de schroefas over het algemeen zoet is, is het dus waarschijnlijk regenwater wat toch ergens naar binnen sijpelt. En dan komt de grote vraag: waar…… 3 maart 2010 om 21:30 #803803AnoniemLieven, afgelopen zomer had ik ook opeens water onder de schroef as. Lang moeten zoeken, wat bleek:
ik heb een kikker achter aan stuurboord waar de lijn vd rolfok op zit. Via deze kikker lekte het in de bakskist, het water verzamelde zich in een hoekje onder de dieseltank. Toen er genoeg water was liep het onder het achterbed naar voren om tot stilstand te komen onder de schroef as.
Ik heb het over een D31 en weet niet of eea ook zo is ingedeeld bij een D34 maar wie weet helpt het je.
Gr.,
Niels
3 maart 2010 om 21:37 #803804In mijn Duetta 94 heb ik wel eens water terhoogte van het schroefaslager gehad, dat na de eerste schrik afkomstig bleek uit de toiletruimte waar ik bij het loshalen van slangen wat kwistig water gemorst had. MR
5 maart 2010 om 21:16 #803805Lieven , Ik heb hetzelfde gehad bij mijn D34 , wat bleek na lang zoeken , het water kwam via het raam boven
de kaartentafel , druppelde daar op de kabelboom en liep via de kabelboom naar het laagste punt en kwam zo onder de schroefas. Raam afgedicht en probleem weg.
Wil niet zeggen dat dit bij jou ook zo is , maar blijkt wel dat het overal vandaan kan komen
Succes met zoeken
6 maart 2010 om 09:08 #803806AnoniemAls ik alle berichten zo lees dan denk ik dat de D34 zo lek is als een mandje, want ook wij hebben een lekje gehad. Bij ons was het de kabeldoorvoer onder de klep in de kuipvloer. Daar waar het stangenstelsel van de stuurstand naar de roeras loopt. water in de kuip loopt naar achteren langs de randen van het klepje en lekte op de kabeldoorvoer. Een flinke klodder kit erop en we varen al jaar zonder water in de boot, gelukkig 6 maart 2010 om 13:04 #803807Een ieder die denkt decennia lang te kunnen zeilen zonder rubber afdichtingen en kitnaden te hoeven vervangen, moet niet vreemd opkijken dat er af en toe eens wat water in de boot komt. 6 maart 2010 om 15:27 #803808Ik zal mij maar best een grootverpakking in melkpoeder aanschaffen om alle mogelijke ‘bronnen’ van water in kaart te brengen als ik het zou lees. ik hou jullie op de hoogte.
Thx all !
Lieven
Nordkapp (Dehler 34)
6 maart 2010 om 20:40 #803809Melkpoeder moet je weer verwijderen. Je kunt ook met afwasbare viltstift een kring om de verdachte plekken maken, dan zie je ook goed of er iets lekt. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.