HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Waterschep
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 juni 2011 om 19:03 #775302
Hallo waterscheppers Ik heb kortgeleden de huiddoorvoer/waterschep vervangen en weer zoals het oude plastic model gemonteerd
Dus niet scheppend in de vaarrichting maar de de bulp naar voren en de spleten naar achter.
De werfbaas vond echter dat hij verkeerd om zat
😡 ?Ik ben bij andere schepen en op internet gaan kijken hoe dan wel.
De praktijk is dat zeilschepen hem gemonteerd hebben zoals hierboven beschreven en motorboten andersom.
Dit heeft te maken volgens de internetgemeenschap met het stuwen vollopen onder zeil bij een zeilschip, en dat er extra druk van het inlopend water bij een motorboot ontstaat.
Ook wordt het opscheppen van troep genoemt als je hem tegen de vaarrichting in monteerd.
Mijn conclusie is dat hij nu goed zit gezien tal van voorbeelden alleen kan ik geen steekhoudende mening vinden van producenten van waterscheppen en of werven.
Mischien dat dit forum een mening heeft en dat wil delen, ik ben nieuwschierig.
Wel graag voor vrijdag want daarna zwemt ons schip weer.
Groeten vanaf de megabootklus.
Hans
6 juni 2011 om 20:20 #807967AnoniemMijn waterschep zit ook “verkeer om”, dwz, met de spleten naar voren. Dat zit hij al jaren en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik kan mij zo voorstellen dat als je een offshore racertje hebt en regelmatig 15 – 20 knopen klokt dat het een probleem kan worden. Bij mijn bejaarde Dehlertje wat misschien een keer 7 knopen door het water haalt zal het allemaal wel wat meevallen. Jouw waterschep zit gemonteerd volgens de conventies dus wat is je probleem ?
6 juni 2011 om 20:38 #807968Hallo Hinde Precies, inderdaad, dacht ik al wel je hebt gelijk .
Er is geen eenduidig antwoord dus laten zoals het is.
Mvd Hans
6 juni 2011 om 21:01 #807969Ik denk dat als je hem met de spleten naar achteren hebt, dat hij dan, als de motor niet loopt, water uit de inlaat naar buiten zuigt, als gevolg van onderdruk tijdens het zeilen. (zie ook de zelflozers op zwaardbootjes) Als de motor loopt ontstaat er echter door de pomp/impeller een onderdruk aan de binnenkant, waardoor er water door de koeling loopt.
Maar als je niks raars tegenkomt, en als er water uit de uitlaat komt tijdens het motorren, gelijk een jonge man, dan zou ik maar niet te lang nadenken.
6 juni 2011 om 21:21 #807970tadorna wrote:…..gelijk een jonge man, dan zou ik maar niet te lang nadenken.
Dass een zeikstraaltje! Vast niet goed voor de motor!
Rob
10 juni 2011 om 16:42 #807971Waterscheppers, Heb lang nagedacht en mezelf afgevraagd: zou ik het wel doen,…… maar,…….ik vraag het toch:
Wat is in hemelsnaam een : WATERSCHEP ????
Otto Wolfert
Espérance D-36 cws
10 juni 2011 om 19:27 #807972Waterinlaat voor koelwater motor. 10 juni 2011 om 22:17 #807973Espérance wrote:Waterscheppers,
Heb lang nagedacht en mezelf afgevraagd: zou ik het wel doen,…… maar,…….ik vraag het toch:
Wat is in hemelsnaam een : WATERSCHEP ????
Otto Wolfert
Espérance D-36 cws
Oooh…… zo ‘n ding:
11 juni 2011 om 10:16 #807974Het model geeft al aan hoe dit ding bevestigd moet worden, uiteraard bredere kant voor, dus op het plaatje is de linkerkant de voorkant. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.