HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Winterklaar maken motor: vragen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 november 2009 om 17:31 #774599Anoniem
Ik heb even gezocht in de archieven, maar kan ik nergens een opsomming vinden voor een (basis) winteronderhoud voor de motor (2GM20, D31)?. Volgens mij kan ik dit nl. zelf wel doen. In mijn optiek is het olie verversen, oliefilter vervangen, antivries erin en evt impellor vervangen. Is dat het?
2 november 2009 om 19:09 #802829Vergeet niet je brandstoffilter te vervangen ! Heb je een direct of indirect koelsysteem 2 november 2009 om 19:59 #802830AnoniemWeet ik niet. Het is de Yanmar 2GM20, zoals in de D31ers/Duetta 94ers. Maakt het verschil voor het winterklaar maken? 2 november 2009 om 20:16 #802831Een intercooler zou je moeten kunnen herkennen. Zo niet, dan ben ik bang voor het zelf klussen. w.s. heb je geen intercooler.
Mocht je aan de klus gaan, kijk dan ook of je een waterscheidingsfilter hebt, zo niet, direct aanbrengen!
Kijk zeer kritisch naar de V riemen, niet versleten? Voldoende spanning?
Hoe is de conditie van de koelwaterslangen?
Wat doe je met de accu’s? Zorg dat ze voor de winterstop goed geladen zijn, en dat het vloeistofniveau hoog genoeg is. (evt. bijvullen met aquadest, als je geen gesloten accu’s hebt)
Vul je je dieseltank wel even goed, ter vermijding van condens?
Alle filters schoonmaken of vervangen, impeller zou ik jaarlijks vervangen, voor de zekerheid.
Geen moeren/schroeven losgetrild van de gas- en koppelingskabel?
Denk aan het vet van de stuffingbox.
Deze lijst is niet uitputtend!
Vergeet niet dat je motor wel eens je laatste redmiddel kan zijn in benarde situaties, die moet dus absoluut goed in orde zijn. Zomaar wat achteloos klussen lijkt het mij niet.
Menzo
2 november 2009 om 21:24 #802832Als je zelf aan je motor wilt gaan sleutelen dien je wel enige algemeen technische en diesel basiskennis te hebben. Niets is vervelender dan gedurende heel de winter trots te zijn op je winterklaarmaakklus, en in het voorjaar verrast te worden met bijvoorbeeld een lekke vriesdop, of nog erger een schip dat tijdens de dooiperiode langzaam zinkt door een niet goed tegen vorst beschermde buitenboordsafsluiter.
Bij de verzekering valt dan niet veel te claimen, je hebt nl. geen factuur van een erkend bedrijf die je boot winterklaar heeft gemaakt.
In het technisch handboek wat door de Technische Commissie wordt uitgegeven, en op deze site te koop is staat een gedetailleerd artikel voorzien van veel foto’s over het winterklaar maken van alle techniek in een Dehler 35.
Klik:
https://www.dehlerclub.nl/dcn/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=12&page=1 ” class=”bbcode_url”> https://www.dehlerclub.nl/dcn/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=12&page=1 Deen.
3 november 2009 om 10:37 #802833AnoniemLaatst een waarschuwing gekregen van iemand die een lekke volvoseal had op z’n schroefas. Veel water binnen! Die dingen hebben ook niet het eeuwige leven en worden hard met kans op scheuren. Even controleren kan geen kwaad.
Weten jullie trouwens dat er een motor naar de clubdag komt en daar alles over winterklaar maken uitgelegd gaat worden?
28 NOVEMBER, Gewoon komen!
3 november 2009 om 14:28 #802834AnoniemControle uitlaatleiding: Naar aanleiding van witte aanslag ( zout op buitenkant slang) van het stukje slang uitlaat motor naar waterpot slang gedemonteerd inclusief uitlaatpijp. Na controle bleek onderkant weggeroest te zijn. Als je de slang constructie bekijkt zie je dat er altijd water in blijft staan. Dus na 23 jaar is het materiaal daar ter plekke op. Heb wel eens gelezen dat er meer motoren waren die hier een lekkkage hebben gehad
Ga dus er een nieuw stukje op laten lassen en de slang vervangen door een gladde vetusslang 50 mm die netjes afloopt in de waterpot en geen vloeistof vasthoud.
Groetend:
Krijn.
http://i36.tinypic.com/2je8ttx.jpg” height=”480″ width=”640″>
http://i34.tinypic.com/rljp7c.jpg” height=”480″ width=”640″>
3 november 2009 om 17:01 #802835hallo Krijn, Ik heb dezelfde ervaring opgedaan als jij. Heb uit voorzorg een aantal rubberen slangen vernieuwd. Bij de uitlaatslang dezelfde roestige en behoorlijk aangevreten pijp aangetroffen. Met laswerkzaamheden goed opletten. De uitlaatpijp is deels dubbelwandig. Ik raad iedereen aan uit voorzorg, vooral bij oudere schepen onderdelen uit voorzorg te vervangen. Ik heb zelf een Duetta 95 van dec 2005, op zich een uitstekend schip, maar je ontkomt er nou eenmaal niet aan dat ook Dehlers ouderdomsverschijnselen gaan krijgen. Dit euvel is overigens niet typisch Dehler, komt bij andere ook voor hoor.
Groet,
SamSam,
Theo Schrooten
3 november 2009 om 17:15 #802836Hoi Theo, Ik ben nooit te oud om te leren. Vertel, waar komt die Duetta-95 uit 2005 vandaan?
😆 3 november 2009 om 20:33 #802837AnoniemWinterklaar maken. Ik was gisteren even op dehaven van verre zag ik en grote portaalkraan staan.
Vreemd want er waren gehijswerkzaamheden gepland.
Wat bleek er zat een jacht onderwater.
De eigenaar heeft kort er voor de motor winterklaar gemaakt.
Kennelijk toch iets over het hoofd gezien.
Wat de oorzaak was is me nog niet bekent.
Dus wees voorzichtig.
3 november 2009 om 21:25 #802838AnoniemIk doe in het najaar altijd zelf het onderhoud van mijn Yanmar 2GM20 op onze D31. Ik heb een jaar of 8 geleden eens een cursus gedaan en toen ontdekt dat het allemaal niet zo heel spannend is als je maar zorgvulkdig werkt en weet wat je doet. Mijn najaarsklussen zijn altijd:
– olie verversen
– oliefilter vervangen
– antivries in het koelsysteem van de motor (D31 heeft een direct koelsysteem)
– antivries in het toilet (laag erin gieten en even doorpompen)
– dieseltank vullen
Onze Dehler gaat in de winter altijd op de wal. Ik zet alle afsluiters dan open zodat al het water er uit loopt en er dus niets kapot kan vriezen.
In het voorjaar hanteer ik vervolgens de volgende kluslijst:
– impeller vervangen (
nietin het najaar omdat deze door antivries aangetast zou worden) – dieselfijnfilter vervangen
– dieselgroffilter schoonmaken
– zo nodig V-snaren vervangen en spannen
Vervangen van de olie in de keerkoppeling doe ik eens in de 2 a 3 jaren
Al het overig onderhoud aan de motor laat ik uitvoeren door een specialist. Denk daarbij aan kleppen stellen, vervangen motorsteunen (daar moet ik komend jaar aan geloven volgens de monteur.. Hoe kan ik dat zelf zien eigenlijk??)
De Volvoseal knijp ik altijd even open als de boot op de wal staat zodat evt. ingevangen water eruit kan lopen. Hoe lang gaat zo’n seal mee eigenlijk? Die van mij zit er nu 4 jaar op. Komt die in aanmerking voor preventief vervangen of kan het nog wel even? Toen wij het schip kochten heb ik een hoop water aan boord gehad omdat de seal versleten bleek te zijn. Aangezien er op hetzelfde moment ook nogal wat diesel lekte was dat een smerige troep….
Groeten
Gert-Henk
3 november 2009 om 23:01 #802839Gert Henk, In jouw (best wel complete) verhaal mis ik een paar essentiele zaken;
controle en of vervanging van de 2 anoden die in het blok van de 2GM20 met directe koeling zitten.
Demontage en controle van de thermostaat.
Reiniging van het luchtfilter.
gr,
Deen.
3 november 2009 om 23:24 #802840AnoniemAdagio wrote:De Volvoseal knijp ik altijd even open als de boot op de wal staat zodat evt. ingevangen water eruit kan lopen. Hoe lang gaat zo’n seal mee eigenlijk? Die van mij zit er nu 4 jaar op. Komt die in aanmerking voor preventief vervangen of kan het nog wel even? Toen wij het schip kochten heb ik een hoop water aan boord gehad omdat de seal versleten bleek te zijn. Aangezien er op hetzelfde moment ook nogal wat diesel lekte was dat een smerige troep….
Gert-Henk,
Het openknijpen van de Volvoseal als de boot op de wal staat heeft weinig zin. Er kan immers geen water in blijven staan. Wat veel belangrijker is is het knijpen in de seal als de boot weer in het water is gelaten. Er zit dan lucht in de seal ingesloten die er niet in hoort vanwege de koelende werking van het water.
Tijdens het vaarseizoen regelmatig nog eens in de seal knijpen om eventuele lucht te laten ontsnappen.
Verder doe ik elk jaar een klein beetje watervastvet tussen de seal en de schroefas (seal iets openknijpen en met tube inspuiten.
Na 15 jaar gebruik van de seal heb ik deze het vorige jaar deze voor het eerst vervangen.
Groeten, Dinand
4 november 2009 om 09:35 #802841AnoniemQuote:In het voorjaar hanteer ik vervolgens de volgende kluslijst:
– impeller vervangen (niet in het najaar omdat deze door antivries aangetast zou worden)
Het is beter de impeller tijdens de winterperiode te verwijderen ook als hij niet vervangen wordt in het voorjaar. Laten drogen (niet op de kachel! En zeker niet daarop laten liggen) en opbergen thuis en in het voorjaar weer met wat waterbestendig vet monteren, de impeller met een draaiende beweging monteren zoals de draairichting van de pomp is. Dit voorkomt stress aan de schoepjes die anders bij de eerste start “gemangeld” worden op het gedeelte waar deze ingedrukt worden in het pomphuis.
Kijk ook even naar het dekseltje, als deze te ver is ingesleten verliest de pomp capaciteit, meestal is deze omgekeerd nog een keer te gebruiken. Voorbeeld waterpomp met impeller:
[img][/img] Groeten, André
4 november 2009 om 15:12 #802842AnoniemIn het kader van “Hoe hou ik mijn hobby betaalbaar” van de komende clubdag op 28 november even het volgende. Het jaarlijks vervangen van de impeller is echt onnodig, 1x in 3 jaar is aanbevolen! Jaarlijkse controle kan geen kwaad maar pas op dat dat niet slechter is voor de impeller dan niets doen. Hier geld : repareer niks dat niet kapot is!
André hoe krijg ik antivries in de motor zonder impeller? Ik heb geen wierfilter dus hang de inlaatslang in een pannetje antivries. Als ik daarna de impeller eruit wil halen loopt toch de antivries er deels weer uit?
Het is een beetje hetzelfde verhaal als het verwijderen van de thermostaat bij het vullen met antivries. Als dat de bedoeling was had Yanmar dat ding niet bijna onbereikbaar achter een olie leiding gemonteerd! (1gm10)
En als de impeller aangetast zou worden door antivries hoe zit het dan met de rest van de rubber slangen?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.