HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › winterstalling D35
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 september 2009 om 06:04 #774435Anoniem
Sinds vorig jaar mei ben ik de trotse bezitter van een D35cr *uit ’97. Vorige winter is het schip in het water / ijs gebleven. Nu moet er weer besloten gaan worden wat er de volgende winter moet gaan gebeuren. Graag verneem ik van de D35 bezitters wat er zoal gedaan wordt en wat de ervaringen zijn. Mijn eigen overwegingen waren: In het water staat de mast niet te wrikken bij een zware zuidwester, op de kant heb je lekker de tijd en is de romp droog. Ergo: twijfelen.
Graag verneem ik jullie overwegingen.
Groet,
Jan
4 september 2009 om 06:42 #802048AnoniemMijn D34 gaat ieder jaar de kant op maar dan gaat wel de mast er ook af, juist om dat wrikken bij een zware storm tegen te gaan. Alle stagen gaan er af en alle vallen vervangen door dunne lijntjes. Inderdaad, als de boot op de kant staat (buiten of in een loods) kan je in alle rust klussen. Pouwel Brouwer
Gouelan
4 september 2009 om 10:10 #802049Dag Jan, Mijn vorige boot, een Duetta 94 heb ik 18 jaar lang steeds op de kant gezet met de mast eraf. Voordeel is dat je steeds alle zaken aan de mast goed kunt controleren en onderhouden. Nadeel is de rompslomp van het maststrijken, het opbergen en samen met de giek en spinakerboom het ontbreken van een “natuurlijke” steun voor het dekzeil.
Op mijn 36 JV heb ik alleen in het eerste jaar de mast eraf gehad, mede ivm de montage van een radar. Alle jaren daarna heb ik de mast op het schip gelaten en dat is mij uitstekend bevallen. Het wrikken in het water (ijs) zoals jij noemt, is iets dat zich bij plaatsing op de kant niet voordoet. De boot is nl geheel gefixeerd, waardoor er ook bij heel veel wind geen enkele beweging in het schip ontstaat. Ik heb dit bij een zeer krachtige wind van 8/9 bf gecontroleerd, door in de boot te gaan zitten. De meeste beweging door windvang wordt dan nog door de dektent veroorzaakt. Doordat de mast niet kan bewegen ontstaan er minder wilde bewegingen. Voorwaarde is wel dat de boot op een echt stevige bok staat op een VASTE ONDERGROND. Als de ondergrond ruimte geeft aan de bok ontstaan er echt problemen. Ik ga nu wel van tijd tot tijd eens de mast in om eea te controleren of onderhoud te plegen aan apparatuur of blokken.
Groet
Wim
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.