HOME › Forums › Clubhuisgesprekken, algemeen › Bootnamen: oorsprong en bedenksels › Woonplaats of Thuishaven??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 januari 2009 om 19:03 #774094
Op de “kont” van de meeste schepen tref je een plaatsnaam aan. Maar welke moet er nu officieel op? De thuishaven van het schip of juist de woonplaats van de eigenaar. In het BPR staat te lezen dat een klein schip niet mag deelnemen aan de scheepvaart indien hierop niet zijn aangebracht: a. de naam van het schip en b. de naam en de woonplaats van de eigenaar op een in het oog vallende plaats aan de binnen- of de buitenzijde van het schip. Maar, mijn naam met woonplaats lijkt mij niet handig voor het dievengilde. Daarbij de binnen- of de buitenzijde, wat is het nu
Mijn vader, 40 jaar havenmeester geweest, blijft volhouden dat de thuishaven erop moet ivm terugvinden van de ligplaats en vandaar uit kan men weer de eigenaar traceren.
Wie weet het juiste antwoord..
Gr. Anita
24 januari 2009 om 20:39 #800086Beste Anita, Vaders hebben toch altijd gelijk
Ik ben het in ieder geval met hem eens.
Naar mijn idee heeft hij het bij het rechte eind.
Groet,
Astrid
24 januari 2009 om 20:50 #80008724 januari 2009 om 20:54 #800088Woonplaats volgens mij duidelijk herkenbaar zonder het schip binnen te hoeven treden. Op een plaatje in de kuip is voldoende. Is echter ongebruikelijk en menig havenmeester geeft aan dat ie de woonplaats mist. Wij hebben alleen de naam op de spiegel. Nederlandse Waterpolitie heeft er niets over gezegd tijdens een controle;
Duitse “Coast Guard” heeft er nooit iets over gezegd tijdens een controle;
De opsporingsdienst te water gemeente aalsmeer heeft er ook nooit wat over gezegd;
Mocht het verplicht zijn dan heb ik steed een zeeeeer ruim gedoog beleid ervaren.
Gr Michel
24 januari 2009 om 23:30 #800089Achterop, dient de WOONplaats van de eigenaar van het schip vermeld te zijn. Dus bij mij Barendrecht. Barendrecht heeft geen haven. Zo heb ik gevaren bij de Ethiopian Shipping Lines, thuishaven achterop het schip: Addis Abeba. Neem vooral de atlas er even bij Shell Tankers, staat achterop ‘s-Gravenhage! Etc. Maar als je bij de havenmeester moet betalen en de thuishaven wordt gevraagd zeg ik meestal de thuishaven van het scheepje, dus bij mij de Put. 25 januari 2009 om 11:30 #800090AnoniemZou ik ook niet doen Ger, “de Put” achterop me schip 25 januari 2009 om 12:32 #800091En als je het dan toch doet: De bodemloze put :lachen: 25 januari 2009 om 19:15 #800092Waar staat dat? Dat je woonplaats op de spiegel MOET staan! Volgens mij net zoiets als de “wet op de privacy”.
Das de meest genoemde wet die niet bestaat. Mijn ongelijk zal ik direct
erkennen maar ik kan het nergens vinden.
Gr Michel
25 januari 2009 om 20:32 #800093AnoniemMichel, Met de “wet op de privacy” wordt de “Wet bescherming persoonsgegevens” bedoeld, en die bestaat wel degelijk:
http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/wbp/ ” class=”bbcode_url”> http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/wbp/ Onderstaande gequote uit het BPR en Scheepvaartreglement Belgische Kust. Mijn conclusie: Geen verplichting voor kleine schepen, Voor Belgie de thuishaven. Dus als je er iets op zet, lijkt het me logisch rekening te houden met de eisen van te bezoeken landen. Reden is denk ik dat je via scheepsnaam en thuishaven wel te traceren bent indien nodig. Via de woonplaats wordt dat lastiger.
BPR Artikel 2.01. Kentekens van grote schepen1. Een groot schip mag niet deelnemen aan de scheepvaart, indien niet op de romp of op duurzaam bevestigde borden of platen zijn aangebracht:
a. hetzij de naam van een schip die ook een kenspreuk kan zijn, hetzij de naam van een instelling waaraan het schip toebehoort of de gebruikelijke afkorting daarvan, al dan niet gevolgd door een nummer, aan beide zijden van het schip en bovendien, met uitzondering van een duwbak, op een zodanige plaats, dat deze aanduiding van achteren zichtbaar is;
b. de thuishaven van het schip en de letter of de lettercombinatie die volgens bijlage 1 van dit reglement het land aangeeft, waarin deze is gelegen, hetzij aan beide zijden van het schip hetzij aan de achterzijde.
2. De kentekens, bedoeld in het eerste lid, moeten zijn aangebracht in lichte kleur op donkere ondergrond of in donkere kleur op lichte ondergrond in goed leesbare en onuitwisbare Latijnse letters en Arabische cijfers met een hoogte voor de naam van tenminste 20 cm en voor de overige aanduidingen van tenminste 15 cm en met een breedte en een stamdikte die in goede verhouding tot de hoogte staan.
BPR Artikel 2.02. Kentekens van kleine schepen1. Een klein schip mag niet deelnemen aan de scheepvaart, indien hierop niet zijn aangebracht:
a. hetzij de naam van het schip die ook een kenspreuk kan zijn, hetzij het registratieteken voor snelle motorboten, bedoeld in artikel 8.02, hetzij de naam van de instelling waaraan het schip toebehoort of de gebruikelijke afkorting daarvan, al dan niet gevolgd door een nummer, aan de buitenzijde van het schip in lichte kleur op donkere ondergrond of in donkere kleur op lichte ondergrond in goed leesbare en onuitwisbare Latijnse letters en Arabische cijfers; en
b. de naam en de woonplaats van de eigenaar op een in het oog vallende plaats aan de binnen- of de buitenzijde van het schip.
2. Op een bijboot van een schip behoeft echter, aan de binnen- of de buitenzijde, slechts een zodanig kenteken te zijn aangebracht, dat daaruit kan worden opgemaakt wie de eigenaar is.
3. Het eerste lid is niet van toepassing op een door spierkracht voortbewogen schip noch op een zeilschip met een lengte van minder dan 7 m.
scheepvaartreglement voor de Belgische havens, stranden en kust:Art. 7. § 1. Behoudens andersluidende bijzondere bepaling moet ieder vaartuig op de romp of op de bovenbouw, op een goed zichtbare plaats, zijn naam en die van zijn thuishaven voeren. Die namen moeten in duidelijk met de achtergrond contrasterende letters aangebracht worden en bij helder weer op een afstand van ten minste 50 m leesbaar zijn. Zijn die namen op de zijkant van het schip aangebracht, dan moeten ze aan beide zijden voorkomen.
25 januari 2009 om 20:33 #800094Tsja, het blijft best wel wat duister allemaal. Hier een link, waarbij we ons dan maar moeten aansluiten. (zoek: thuishaven)http://www.vaartips.nl/tipt.htm25 januari 2009 om 21:53 #800095Hai Hans, Dat is precies wat ik bedoel. De wet heeft naam x maar we noemen deze y en er staat z in maar we horen wat anders. Er zijn zoveel regeltjes dat we OF de verkeerde naam gebruiken OF een niet volledige / juiste interpretatie. En als we dan al een wet juist interpreteren dan gedogen ze meermaals het niet naleven ervan regelmatig.
Wat mij betreft in NL geen verplichting om in NL je woonplaats of anderzins op de spiegel te voeren. De discussie wordt uitgebreider als we het over de regelgeving gaan hebben die over de grens van toepassing is.
Zonder er een conclusie aan te verbinden, ik vraag me toch af of een schip van zeg 10 meter uit Zuid Amerika welke geheel voldoet aan de normen aldaar en een wereld reis maakt ook in alle landen waar men stopt alle regels in acht moet nemen.
Let wel, ik ben niet tegen een volledige beschrijving op de spiegel maar wij hebben ooit de letters eraf gehaald en er zijn nog nooit nieuwe voor in de plaats gekomen, that’s all. Komt er best wel weer een keer van.
Gr Michel
26 januari 2009 om 21:00 #800096Quote:Barendrecht heeft geen haven
ehh….
http://www.marinabarendrecht.nl/site/nl/homeGroet,
Stefan
26 januari 2009 om 23:09 #800097StefanV wrote:Quote:Barendrecht heeft geen haven
ehh….
http://www.marinabarendrecht.nl/site/nl/homeGroet,
Stefan
Heel scherp opgemerkt Stefan. Alleen de haven ligt in Heerjansdam
😆 Maar dat is flauw natuurlijk, is wel hééél erg dicht bij Barendrecht.
27 januari 2009 om 21:29 #800098Gewoon gaan wonen in de plaats waar je schip ligt: probleem opgelost. Andersom kan natuurlijk ook. Boot neerleggen in je woonplaats. OK,ok,ok, wordt in veel gevallen wat lastig. Dan dus toch maar optie 1.
28 januari 2009 om 20:18 #800099Al met al, doen wat jezelf denkt dat goed is. Er wordt genoeg tegengesproken in de diverse (wets-)artikelen. Om discussies met de sterke arm te voorkomen alleen de naam van de boot en de WOONplaats(naam) op de kont. Dat staat in pasppoorten etc. komt dan in iedergeval in de buurt in het buitenland. Behalve in België. Daar is de boekhouding van de thuishaven blijkbaar beter dan die van de gemeente Iedereen mag weten dat als wij aan het varen zijn 😆 Groet Frank en Aniet
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.