HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Zeilkeuze?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 december 2010 om 08:28 #775014Anoniem
Wie kan mij helpen bij het maken van een nieuwe voorzeil keuze? Dehler 34; HA of genua 135% ?
We hebben een genua 150% maar alleen licht weer dus!
Tevens even voorstellen; Martin Molewijk, sinds kort lid en in het bezit van een Dehler 34. (Staunch)
8 december 2010 om 09:19 #806501Als je een 150% genua hebt, zou ik een high aspect adviseren. Kun je ook bij hardere wind nog lang gebruiken met een gereefd grootzeil. Zelf heb ik goede ervaring met North Sails. 8 december 2010 om 10:24 #806502AnoniemAbsoluut HA. Mijn afweging zou zijn 135% óf 150% genua, maar nooit beide. Ook in het circuit van de clubwedstrijden zie je vaak de zeilwissel van genua 1 naar HA. Met de HA is je bereik aan de bovenkant veel royaler dan met de 135%. Terwijl je aan de onderkant weing verliest omdat je een 150% hebt. Kantelpunt tussen 150% en HA ligt vaak rond de 12 knopen ware wind. De HA kan je laten staan tot circa 25 knopen (hoog aan de wind, met en knik n de schoot nog veel meer), omdat je het grootzeil kan reven. Twee zeilen en daarmee bereik van 0-6 bft.
8 december 2010 om 14:17 #806503Ook ik zou gaan voor een HA van rond de 107%, afhankelijk van je boot en dekbeslag (stadt of JV model). Er blijft echter wel een gat in je garderobe zitten. Het is positief gedacht dat je met 12 knopen ware wind nog aan de wind met plezier de 150% kan laten staan. (mijn indruk). Toerend met dik 6 knopen door het water en mogelijk nog 2 knoopjes stroom mee zit je schijnbaar op een dikke 5 Bft over dek. In mijn ervaring teveel voor de 150%. Toerend zie ik de 150% bij 8 knopen ware wind
aan de windal verdwijnen. De HA begint optimaal te functioneren bij zeg 10-12 knopen ware wind. Tussen 8 en die 12 knopen echter is het verlies te verwaarlozen wat mij betreft om de HA niet te nemen. HA rules!
Gr Michel
8 december 2010 om 16:31 #806504Jij schrijft steeds over “wind over dek”. Een populaire maar zeer misleidende uitdrukking. Ik denk dat je de wind bedoelt zoals die is bij je windmeter, bovenin de mast, dus zoals je afleest op je instrument. Over dek waait het dan een heel stuk minder (ik dacht dat het één beaufortpunt per 10 meter scheelt, ongeveer dan, en op betrekkelijk lage hoogtes. Ik kan alleen de formule nergens vinden. Er is een rekenkundig verband tussen de gemeten windsnelheid op verschillende hoogten, en het zal je verbazen hoeveel dat scheelt, zelfs masthoogte versus dekhoogte. Wie weet hoe het werkelijk is te berekenen (vuistregel graag) 8 december 2010 om 18:52 #806505AnoniemBedankt voor jullie antwoorden! Het betreft een Van Der stad 34 met de hoge mast!
Zelf had ik nog het idee dat de HA alleen of met een twee koppige bemanning gemakkelijker hanteerbaar is.
Verder lijkt met ook mogelijk om bij te veel wind de HA zelfs wat terug te rollen.
Michel ook bedankt voor het beschrijven van je super tocht in Zweden, heb ervan genoten!
9 december 2010 om 14:05 #806506AnoniemMartin, allereerst welkom binnen de club! Wij varen een zelfde Dehler 34 en hebben op advies van de zeilmaker een 150% en een 108% HA als zeilgarderobe . Dat bevalt prima, maar in de praktijk varen met ons 2 enkel en alleen met de HA. Zoals Richard ook schrijft, het wind-bereik voor de HA is groot, vanaf 8 knt ware wind tot veel wind kunnen we er goed mee uit de voeten. Met een kleine bemanning is het voor ons het beste voorzeil. We hebben 3 jaar geleden gekozen voor Tapedrive van UK, licht, sterk en goed van vorm. Rollen (behalve in de haven) is daarmee voor ons geen optie. Heb zelfs van Dehler-eigenaren gehoord die de HA wel eens zo ver inrollen dat die op de keerfokrail past ….. :whistle:
Echter in de clubcompetitie hebben we geregeld (bijna altijd) met de genua gevaren. En met een paar stoere kerels
in de railing gaat de boot er sneller mee. Tot plm. 5 Bft was er nog mee te varen, wel een rif in het grootzeil of traveller volledig naar lij. Tijdens een DCN wedstrijdje waren we zo sneller dan vergelijke bare D34’s met HA en vol grootzeil. Het is maar wat je wilt en hoe je er mee vaart, maar met kleine bemanning altijd de HA voor ons.
9 december 2010 om 18:46 #80650730 april 1994, de dag dat ik vaarwel zei naar de grote overlappende antieke voorzeilen. Sinds die dag nooit iets groter gevaren dan een een HA of een keerfok. Met veel wind, maar ook met weinig wind een genot om mee te varen. Oh ja, sinds diezelfde dag heb ik ook nooit mijn HA of de keerfok gereefd. Is nooit nodig gebleken. En ik vaar echt met alle winden (tot 30-35 knopen). Uiteraard moet het grootzeil daar wel op berekend zijn. En dat is de crux in alle bovenstaande commentaren. 9 december 2010 om 20:22 #806508AnoniemHieronder de factoren voor windsnelheid afhankelijk van hoogte en tijdsduur waarover wordt gemiddeld. (Ik krijg de tabel niet echt mooi in dit tekstvak, maar het is wel te volgen denk ik) z (metres) Time 3 seconds 5 seconds 15 seconds 1 minute 10 minutes 60 minutes
1.0 0.934 0.910 0.858 0.793 0.685 0.600
5.0 1.154 1.130 1.078 1.013 0.905 0.821
10.0 1.249 1.225 1.173 1.108 1.000 0.916
20.0 1.344 1.320 1.268 1.203 1.095 1.011
30.0 1.399 1.375 1.324 1.259 1.151 1.066
40.0 1.439 1.415 1.363 1.298 1.190 1.106
50.0 1.469 1.445 1.394 1.329 1.220 1.136
100.0 1.564 1.540 1.489 1.424 1.315 1.231
De tabel wordt gegeven door DnV (Det Norske Veritas) en wordt gebruikt voor offshore-toepassingen. De referentie-waarde 1.000 geldt voor de windsnelheid op 10 m hoogte als gemiddelde over 10 minuten. Dit is de waarde die hoort bij windsnelheden die in weerberichten worden gegeven en waarop ook de Beaufort-waarden zijn gebaseerd.
Voorbeeld:
De windsnelheid op 20 m hoogte (ongeveer de hoogte van een windmeter op de mast van een 40-voeter?) is dan 1.095 maal zo groot. Dus de windmeter geeft bijna 10% meer wind aan dan het weerbericht wanneer de actuele wind exact gelijk is aan de verwachting volgens het weerbericht.
In vergelijking tot dek-niveau (0.685 op 1 m hoogte) is de windsnelheid bij de windmeter nu dus 60% hoger.
Nog een voorbeeld:
De windsnelheid in een vlaag, gemiddeld over 3 seconden, is 1.249 maal zo hoog als het gemiddelde over 10 minuten (op 10 m hoogte).
Let wel, alles is gebaseerd op statistiek. De werkelijkheid vertoont altijd weer afwijkingen. Toch zijn deze getallen goede indicaties voor de verschillen in windsnelheden.
Gr., Han
9 december 2010 om 21:05 #806509Menzo, denk jij bij die uitdrukking echt dat ik de wind op dek niveau bedoel? Bij deze ik bedoel: SCHIJNBARE WIND
Gr M
10 december 2010 om 15:28 #806510AnoniemBedankt allemaal! Betreffende het grootzeil iedereen gewoon 2 reven? 11 december 2010 om 15:12 #806511AnoniemYep, twee reven. Ik moet wel zeggen dat op onze 39JV het tweede rif er bijna nooit in gaat. Maar op de VDS typen is het grootzeil dominanter in het zeilplan en zou ik zeker voor twee (flinke) reven gaan. Ik heb hiervoor een 31 VDS en 35 VDS gehad. Beide met twee reven, waarbij het tweede er ook geregeld in ging. Daarbij nooit behoefte gehad aan een derde. 11 december 2010 om 15:40 #806512Het staat er wel zo, Michel. Het zou mij niets verbazen als de omzet in handheld anemometers als gevolg van jouw posting met sprongen is gestegen. Handel je in die dingen? :lachen: 11 december 2010 om 16:42 #806513rrombout wrote:Yep, twee reven. Ik moet wel zeggen dat op onze 39JV het tweede rif er bijna nooit in gaat. Maar op de VDS typen is het grootzeil dominanter in het zeilplan en zou ik zeker voor twee (flinke) reven gaan. Ik heb hiervoor een 31 VDS en 35 VDS gehad. Beide met twee reven, waarbij het tweede er ook geregeld in ging. Daarbij nooit behoefte gehad aan een derde.
Hallo Richard,
Is het niet precies andersom? De oudere VDS hebben allemaal van die kleine grootzeilen en grote overlappende voorzeilen. De nieuwere JV’s en SV hebben precies andersom. Als uitzondering op de VDS, de 35 heeft ook slechts een enkel HA. Maar dat was dan ook al in de “moderne” tijd en ook het laatste ontwerp voor Dehler van VDS!
12 december 2010 om 15:57 #806514AnoniemMisschien vergis ik me, maar volgens mij halen alle Dehlers (fractioneel getuigd) meer uit het grootzeil? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.