HOME › Forums › Onderhoud › Wijzigingen aan de buitenkant › Zin of onzin van de roeruitslagbegrenzer D31
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 oktober 2010 om 14:52 #774963
Wie ergert zich ook aan de roeruitslagbegrenzer (20 scrable punten!?) op de D31? Mijn D31 heeft boven aan de roerkoning een meedraaiende stalen ring met aangelaste haakse beugel die op ca. 45 graden door rubber stootblokjes wordt geblokkeerd.
Hierdoor is het kort draaien tijdens het manoeuvreren op de motor onmogelijk.
Wat is de zin/onzin van deze voorziening?
Ik heb het nu opgelost door de schroeven waarmee de metalen ring/ beugel wordt vastgezet op de roerkoning los te draaien, waardoor deze vrij kan draaien, en niet langer de roeruitslag begrenst.
Het nadeel is dat de roerkoning nu enkele CM naar beneden kan zakken. In feite wordt het roer nu door z’n eigen drijfvermogen omhooggehouden (wet van Archimedes).
Een betere oplossing zou zijn de ring weer vastzetten, en de beugel afzagen…
Of wat ook kan is de (haakse) beugel op de kop monteren, waardoor hij niet meer tegen de rubber stootblokjes komt. Maar daarvoor moet de helmstokkoppeling los van de roerkoning, en die zal wel lekker vast zitten!?
Wie heeft hier ervaring mee en/of tips?
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Wim / Sante
1 oktober 2010 om 16:28 #805926Meer dan 45 graden roer is onzin, het remt meer dan het stuurt. Teken het maar met vectoren. De begrenzer lijkt mij dus prima, temeer daar dan je roerblad niet tegen de romp kan komen bij achteruitvaren en per ongeluk de helmstok loslaten, daar staat dan een enorme kracht op. Bewerkt door: tadorna, 01 okt 2010 – 21:55
2 oktober 2010 om 16:17 #805927Je hebt gelijk Menzo een roeruitslag >45 graden geeft een toenemend remmend effect. Zeilend zul je dit ook niet gauw doen, maar manoevrerend op de motor is het zeker wel nuttig.
Een roeruitslag >45 graden geeft dan een remmende kracht in voorwaartse richting, maar door de schroefwerking een flink koppel in de gewenste draairichting. Je moet het maar eens proberen als je in een smalle ruimte kort in wilt draaien. Met het roer flink uit draai je zo’n beetje om de as (kiel) zonder al te veel vooruit te gaan.
M.a.w. ik heb het liever zelf in de hand hoever ik mijn roer wil draaien, zonder te worden gehinderd door een dergelijke begrenzing….
Ik ben benieuwd of er meer Dehler-collega’s hetzelfde idee hierover hebben?
Wim
4 oktober 2010 om 06:53 #805928Bert & Ernie hadden er al een liedje over, “de ene wil dit en de andere wil dat”. 😆 Persoonlijk kan ik nog steeds zeggen dat ik nog nooit een boot ben tegengekomen waar niet mee te maouvreren viel maar ook geen boot waar niet iets op te verbeteren was.Eerst een vraagje, het lijkt nu net alsof het roer bij een 31 zeg maar dwars onder de boot gezet kan worden terwijl die “onnodig” wordt begrenst op zeg 45 graden. (Is dat zo?). Daar zou ik ook nooit voor gekozen hebben. Onze begrenzer (D34) zit daar waar die hoort namelijk op de plek waarbij er nog net geen schade wordt veroorzaakt door het roer aan het onderwaterschip (vice versa). Dat is overigens wel het punt dat het roer rond de 45 graden uitslag geeft.
Gr Michel
4 oktober 2010 om 08:27 #805929Goedemorgen, Die begrenzer had ik ook, is een van de eerste verbeteringen die ik doorgevoerd heb : ik heb die blokjes verwijderd, en de ring laten zitten; je kan dus BIJNA dwars, en je roer kan bij te hard achteruit niet omklappen. Werkt al 5 jaar naar tevredenheid en ik hoef niet meer te steken om in een drukke haven van Enkhuizen te draaien.
Groet,
Teun.
4 oktober 2010 om 14:32 #805930AnoniemTeun, Bedoel je die rubber blokjes? Ik overweeg ook om die weg te nemen om iets scherpere bochten te kunnen maken (in de jachthaven) Mvg, Andre 4 oktober 2010 om 14:55 #805931Hoi Andre, Bij mij waren ze van hard zwart plastic en uit mn hoofd een centimeter of 2 dik. Ze zaten aan de achterkant van de alu balk waar je roerkoning door steekt.
De voornoemde beugel met haak stopte op deze blokjes en beperkte daarmee de roeruitslag. Door de blokjes weg te halen wordt de roeruitslag een stuk vergroot, totdat de beugel tegen de alu balk aan komt. Hiermee kan de helmstok een stuk verder uitslaan, hetgeen het manoeuvreren op de motor aanzienlijk verbetert. (zeilend heb je die uitslag niet nodig).
Met vriendelijke groet,
Teun.
5 oktober 2010 om 08:10 #805932AnoniemBedankt Teun, Bij mij gaan ze er ook af. Als de boot straks op de kant staat zal ik even checken of het roer ook tegen romp aankomt bij volledige uitslag maar volgens mij kan het prima. Mvg, Andre 5 oktober 2010 om 19:16 #805933Bedankt voor jullie reacties. Dat is precies waar ik naar zocht, die nuttige waarschuwing ivm mogelijke schade aan he onderwaterschip door te ver doordraaien van het roer. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Als ik straks op de kant lig
zal ik eens bekijken of en wanneer het roer het onderwaterschip raakt. Het verwijderen van de rubberblokjes had ik ook nog niet bedacht, en is misschien de beste oplossing.
Ik ga het proberen.
Bedankt!
Wim – Sante
5 oktober 2010 om 22:56 #805934AnoniemZou ook aandacht besteden aan klem komen te zitten tussen de helmstok. als je b.v stil ligt en je zit achterin is er kans dat bij een snel langs varende boot / stroming je roer uitslaat. wordt je niet vrolijk van als je dan klem komt te zitten tussen de helmstok. Mijns inziens moet je als je de blokkering verwijdert wel je roer borgen als je de helmstok niet vast hebt. Groet:
Krijn
6 oktober 2010 om 08:50 #805935Speaking of: Op ons vorig schip is Francien klem komen te zitten tussen helmstok en kuiprand, met enkele gekneusde ribben als gevolg. Drie maanden heel veel last en pijn gehad gehad!! Gekneusde ribben voel je véél erger dan gebroken ribben. Overigens gebeurde dit nieteens bij het achteruitvaren, maar tijdens een gijp, die door een behoorlijke golf veranderde in een enorme schuiver van het schip, waardoor er plotseling een enorme kracht op de helmstok kwam te staan.
9 december 2010 om 11:28 #805936AnoniemIk heb bij m’n Dehler 34 de beugel afgezaagd en een rvs scharnier geplaatst. Je kunt het nu gebruiken of niet met een snelle en simpele handeling.
Wel het roer iets laten zakken en nieuwe borggaten geboord in de roerkoning want je roer valt er echt uit als het niet geborgd is!
Verder zet ik de helmstok altijd vast als we stilliggen.
15 januari 2011 om 20:55 #805937Betreffende: Als ik straks op de kant lig zal ik eens bekijken of en wanneer het roer het onderwaterschip raakt.Ik heb het uitgeprobeerd, maar tot 90-graden blijft het roerblad vrij van het onderwaterschip.
Als je verder draait komt het roer uiteindelijk wel tegen de bodem, met risico op schade dus.
De begrenzer mag dus max. 90-graden toelaten, maar niet meer.
De rubberblokjes zitten bij de D31 niet rechtstreeks op de alu-balk, maar op drie-hoekige opgelast steunen.
Als ik deze steunen er (netjes) af zaag, komt de begrenzer tegen de alu-balk => dus blijft de uitslag binnen de 90-graden.
Ik denk er dus over om het dan zo maar eens te proberen….
Ik zal het resultaat t.z.t. nog wel melden.
Wim
16 januari 2011 om 11:14 #805938Je loopt dan volgens mij toch een behoorlijk risico bij het achteruit varen op de motor. Als dat een keer met aardige snelheid zou moeten (dat kan toch) en je moet een bocht maken komt er een enorme druk op het roerblad, het zou niet de eerste keer zijn dat de helmstok uit iemands handen schiet, en dan zie ik problemen voor het roerblad, en voor de roerganger, die de helmstok mogelijk ergens erg hard tegen het lichaam krijgt. (nogmaals, op een ander type schip is mijn vrouw ervaringsdeskundige, met gebroken en gekneusde ribben als gevolg van de grote roeruitslag!) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.