HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Zingende schroef
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 april 2010 om 18:49 #774762Anoniem
Dit weekend hebben we na de winterstop op de wal weer de eerste mijlen gezeild. Helaas echter werd het zeilen verstoord door een “zingende schroef”. Wij hebben een vaste schroef die we tijdens het zeilen altijd laten meedraaien. Nu echter begint de schroef tussen snelheden van 4.5 en 6.5 kn te resoneren, te “zingen”. Op de wal heb ik de schroef omdat deze wat ruw was gepolijst met waterproof schuurlinnen, dit had ik dus blijkbaar beter niet kunnen doen.
12 jaar geleden (toen we de boot van 4 jaar oud kochten) hadden we dit probleem ook. Ik heb er toen een “antizingrand” aan gevijld. Ik heb destijds van iemand het advies gehad hoe dit te doen maar weet helaas niet meer zeker wat ik toen precies heb gedaan.
12 jaar lang geen problemen gehad, dus het werkte!
Heeft iemand hier ervaring mee? Of anders wellicht ergens een tip gezien/gehoord hoe dit aan te pakken?
Groet, Han
5 april 2010 om 20:09 #804223Motor in de achteruit; het blijven toch snelle schepen. Alleen gaat je roer dan wat trillen waarschijnlijk. 6 april 2010 om 11:41 #804224AnoniemEen klapschroef monteren, ben je van het gezang af en je vaart gemiddeld een knoop sneller 7 april 2010 om 11:48 #804225AnoniemDe keerkoppeling in de achteruit scheelt een halve knoop bij snelheden van 5 a 6 kn heb ik gemerkt, is toch jammer van de snelheid. Een klapschroef is natuurlijk een optie maar heeft ook nadelen. Het snelheidsverschil met een vaste schroef die vrij meedraait (op voorwaarde dat alles keurig is uitgelijnd en met weinig wrijving ronddraait) is minimaal, ik verwacht minder dan 0.1 kn. Feitelijk merk ik weinig of geen snelheidsverschil met anderen die over het algemeen met een klapschroef varen.
Ik geef dus toch nog even de voorkeur aan een meedraaiende vaste schroef, tenminste, als hij niet zingt.
Groet, Han
7 april 2010 om 18:23 #804226AnoniemHoi Han, Mijn O101 heeft een vaste schroef die ik mee laat draaien. Bij snelheid 5kn of hoger begint het meezingen hoorbaar te worden, maar nooit luid.
Tot een zomeravondwedstrijd vorig jaar. Toen werd het ineens veel luider, alsof er iets ging resoneren. Ontluchten van de (net vernieuwde) Volvo-schroefasafdichting hielp, want het zingen hield onmiddelijk op.
Opmerkelijk aangezien ik de seal toch vrij vaak even ontlucht. Er verzamelt zich makkelijk wat lucht in.
Misschien even bij jou aan boord checken. Meedraaien met lucht erin = onvoldoende smering = slijtage, en mogelijk het meezingen.
Groet,
Coen
8 april 2010 om 19:24 #804227AnoniemCoen, De ervaring met het volvo-seal dat ontlucht moet worden klopt. Dit heb ik inderdaad al vele malen meegemaakt. De eerste gedachte afgelopen zaterdag was dan ook: even ontluchten. Dit hielp nu echter niet.
Groet, Han
8 april 2010 om 19:39 #804228Han, Een zingende schroef betekent dat deze goed in balans is, de kleinste onbalans stopt het zingen. Een paar halen met een vijl is meestal voldoende. wacht nog een paar weekeinden tot het water wat warmer is, en probeer dan of je onderwater kunt vijlen. alle andere oplossingen kosten geld, maar dat had je zelf al wel bedacht.
groeten,
Deen.
Second Love
8 april 2010 om 19:57 #804229Anoniemhydrosyndroom wrote:De keerkoppeling in de achteruit scheelt een halve knoop bij snelheden van 5 a 6 kn heb ik gemerkt, is toch jammer van de snelheid.
Een klapschroef is natuurlijk een optie maar heeft ook nadelen. Het snelheidsverschil met een vaste schroef die vrij meedraait (op voorwaarde dat alles keurig is uitgelijnd en met weinig wrijving ronddraait) is minimaal, ik verwacht minder dan
0.1 kn. Dat geloof ik niet, dan zet ik er morgen een vaste schroef onder
Het snelheidsverlies is veel groter, kijk maar naar je rating met een vaste schroef
Jaap
8 april 2010 om 20:11 #804230Het is een beetje off-topic, maar ik denk dat een vaste schroef op een HR-49 of zo, heel wat minder snelheidsverlies geeft dan een vaste schroef op een slanke moderne boot met een vinkiel en roerblad met een dikte van een scheermesje. M.a.w. alles tussen 0,1 en 1 knoop geloof ik wel, maar op welk schip? Ik denk persoonlijk op een D35 maximaal 0,2-0,3 knoop (hetgeen aan de wind best wel een groot verschil is natuurlijk) 12 april 2010 om 19:59 #804231AnoniemHeren, Ik heb afgelopen zaterdag de boot anderhalf uur uit het water gehad om te vijlen. Ik heb een antizingrand aan de bladen gevijld volgens dit artikel:
http://www.hydrocompinc.com/knowledge/whitepapers/HC138-SingingPropellers.pdf ” class=”bbcode_url”> http://www.hydrocompinc.com/knowledge/whitepapers/HC138-SingingPropellers.pdf Echter, het zingen is helaas niet over, misschien iets minder.
Het treedt nog steeds op tijdens het zeilen met meedraaiende schroef tussen de 4.5 en 5.5 kn en bij stationair op de motor varen. In beide gevallen is het schroeftoerental rond de 350 rpm (+/- 10%).
Ik denk dus nog na over te nemen stappen. Tips zijn welkom.
Ik zal binnenkort eens een berekening maken voor de D35 met weerstandgetallen voor een vaste schroef en een klapschroef om de snelheidsverliezen te bepalen. Komt nog, heb ik even wat tijd voor nodig.
Groet, Han
14 april 2010 om 19:59 #804232AnoniemIk heb even zitten rekenen aan de weerstand van schroeven enzo. Omdat ik niet alle benodigde gegevens van boot en schroef exact heb is dit een benadering, het geeft een goede indicatie van snelheidsverliezen.
De berekening is gemaakt voor een snelheid van 5 kn.
De weerstand van de boot (D35) zonder schroef in vlak water zonder golven, wind (en stroom) is dan ongeveer 500 N. (Dit betekent dat je met 50 kg aan de boot moet trekken om een snelheid van 5 kn te behouden).
Ik heb een vaste 2-blads schroef met een diameter van 16″ en een spoed van 11″. Wanneer deze stil gezet wordt (keerkoppeling in de achteruit) geeft dit een extra weerstand van 150 N, 30% extra weerstand dus! Bij dezelfde voortstuwende kracht van het zeil zakt de snelheid dan met 0.8 kn naar 4.2 kn.
Laat ik de schroef meedraaien (keerkoppeling in de vrij) dan wordt de weerstand van de schroef afhankelijk van de weerstanden/wrijvingen in het schroefassysteem (keerkoppeling en lagers). Afhankelijk van deze wrijving wordt de weerstand van de schroef dan 30 tot 60 N. Bij dezelfde voortstuwende kracht van het zeil zakt de snelheid dan met 0.2 tot 0.4 kn naar 4.6 tot 4.8 kn.
Mijn eerdere indicatie van 0.1 kn snelheidsverlies was dus te optimistisch.
Zou ik een schroef van 15″ x 12″ gehad hebben (wat ook kan bij deze motor) dan waren de extra weerstanden zo’n 10% minder.
Een 3-blads schroef zou ruwweg 1.5 maal zoveel extra weerstand geven.
Een klapschroef geeft tijdens het zeilen een extra weerstand van slechts enkele procenten.
Zijn er nog anti-zing tips voor mijn vaste schroef of moet ik toch maar gaan sparen voor een klapschroef? Zijn er nog aanbevelingen voor bepaalde types/merken? Ik heb nog geen enkele ervaring met een klapschroef.
Groet, Han
15 april 2010 om 09:35 #804233Hallo Han, In je overwegingen voor een klapschroef zou je ook eens kunnen zoeken in de berichten op de “kiwi prop” een redelijk betaalbaar alternatief voor de klapschroef met voordeel van een krachtige achteruit.
Zelf heb ik deze 2 of 3 jr geleden gemonteerd, en ben daar tevreden over.
Groet,
Teun.
26 april 2010 om 19:53 #804234AnoniemMijn “zingende schroef” houd me nog steeds bezig. Zoekend in oude berichten kwam ik onderstaand bericht van Wim Nierman tegen: Quote:Er is echter nog een andere grote boosdoener die er voor zorgt dat je vroegtijdig je buitenlager zal moeten vervangen en dat is de lucht. Ja je leest het goed lucht… Indien je nl ieder jaar in de winter je boot buiten op de wal zet en het buitenlager niet beschermt, zal het rubber vanwege de in de lucht en regen aanwezige zuren verharden. Het neemt dan geen water meer op en het gevolg is dat je schroefas gaat “stuiteren” in het lager. Een soort schrapen van een schoolkrijtje op een bord. De passing is goed, maar het rubber is te hard geworden. Je weet niet wat je hoort als je gaat varen.
Onze boot gaat elke winter de kant op, al 12 jaar lang. Het buitenlager is waarschijnlijk 16 jaar oud, even oud als de boot. Als de boot uit het water komt is er geen speling op het buitenlager, aan het eind van de winter na 4 maanden op de wal is er een zeer kleine speling. Zou het verharden van het lager de reden zijn van het jankende geluid?
Wim, ik vergelijk het geluid met het laten zingen van een glas door er met een natte vinger over te draaien. Ik was er stellig van overtuigd dat dit werd veroorzaakt door resonanties in de schroef. Jou bericht zet me echter aan het denken.
In het geval van een verhard lager wordt er misschien de komende weken toch nog wat water opgenomen waardoor het geluid weer minder wordt? Ik zou het vervangen van het lager natuurlijk liever uitstellen tot de komende winter.
Hoe bescherm je het lager in de winter op de wal? Inpakken in plastic?
Groet, Han
26 april 2010 om 21:33 #804235Ik heb een paar jaar geleden mijn Gori-klapschroef vervangen door een RVS-vaanstandschroef en sinds die tijd heb ik bij een bepaald toerental ook last van “zingen” van de schroef. Dit kan niet komen door uitdrogen van het lager want mijn boot ligt altijd in het water (afgezien van eens per twee jaar een weekend anti-foulen)
Verder is mijn buitenlager ca. 5 jaar oud dus slijtage kan het ook niet zijn.
Volgens de werfbaas is dit alleen te verhelpen door een randje van de schroefbladen af te vijlen. Hier waag ik mij echter niet aan want ik denkt dat de vorm van een schroefblad niet voor niets zo bepaald is.
Tot op heden los ik dit op door gewoon iets meer of minder gas te geven en dan heb ik nergens last van.
29 april 2010 om 18:57 #804236AnoniemAndré, Bij ons treedt het zingen vooral op tijdens het zeilen met meedraaiende schroef bij snelheden tussen de 4 en 5.5 kn.
Op de motor alleen bij stationair toerental, dat is inderdaad niet zo’n probleem.
Groet, Han
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.