- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 september 2008 om 07:03 #773935Anoniem
Wat mij opvalt bij mijn 36sq is het zogdat hij heeft als we varen. De uitlaten van de lenspompen (even ter bepaling van het niveau) staan permanent onder water. 17 september 2008 om 08:39 #798438Bij mijn 41 dekschuit ook. Ik denk bij elke moderne Dehler is dat het geval. Kan toch geen kwaad? De pompen liggen in de bilge, c.q. de whale hand pomp zit hoog in de bakskist. 17 september 2008 om 10:12 #798439Anoniemmijn vraag richt zich op het zogen niet zozeer op het feit dat de doorvoeren onder water staan. 17 september 2008 om 11:02 #798440Laat ik wellicht de enige zijn die de vraag niet ziet. Je maakt een opmerking aangaande wat je opvalt …… wat is de vraag? gr Michel
17 september 2008 om 23:40 #798441Dag Dirk, IK denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Zelf vaar ik met een D36jv. De 36 sq is eenzelfde boot waarop naast wat kosmetische zaken ook een gewichtsvermindering is doorgevoerd. De boot heeft zoals gebruikelijk de neiging om bij hogere snelheden zijn achterkant in het water te trekken. Ik heb zelf de ervaring dat bij een verkeerde gewichtsverdeling de achterkant te diep in het water wordt getrokken tot boven de bedoelde loosgaten. In mijn boot heb ik de bakboord slaapplaats als opbergruimte in gebruik met als gevolg dat daar nogal wat gewicht in weggestopt is. Ook de vuilwatertank zit daar die zonder inhoud al een behoorlijk gewicht extra is. Zo heb ik bijvoorbeeld voor een betere geweichtsverdeling mijn reddingsvlot onder de tafel liggen en de (vakantie) rubberboot netjes in een hoes voorin op het bed.
Een tweede oorzaak is de gewoonte van de bemanning om lekker gerieflijk achterin de kuip te kruipen. Foei eruit met die gasten en op de hoge kant in de railing zetten. Je moet maar eens experimenteren met het verplaatsen van wat mensen naar het voordek. Je zult zien dat de boot dan zich opeens heel anders gaat gedragen en hiermee kun je ook een aardige inschatting maken hoe het zit met je ideale gewichtsverdeling tijdens het varen.
Groet
Wim
18 september 2008 om 06:34 #798442Beste Lijkt mij een JV kwaal….. Onze 34 ligt met zijn kont al redelijk diep. Men heeft de watertank al onder het voorbed geplaatst als ballast om de kont uit het water te halen
. Bij wat snelheid onder zeil of op de motor duikt de kont meteen onder water. Het reddingsvlot, vuilwatertank en andere spullen achter in het schip doen daar geen goed aan! Heb niet het idee dat (behalve bij de wedstrijd ) de diepe kont zullen we maar zeggen ten kosten gaat van snelheid. Groeten Leon
Bewerkt door: LeBox, 18 sep 2008 – 08:36
18 september 2008 om 09:09 #798443AnoniemWim, Leon bedankt voor jullie tips!
Ik heb overigens ook nog een mail gestuurd naar J&V.
Mocht ik hier reactie op ontvangen dan laat ik dat weten via dit forum
groeten, Dirk
18 september 2008 om 18:30 #798444Gewichtsverdeling werkt en is merkbaar. Zeker als er een keer 4 man voorop staan als de spi fout gaat :lachen: Gooi je een zwaar anker uit de ankerbak gaan ze met ze vieren op het voordek staan pieren. Geen zog maar ook geen aanrader. We hebben er nog steeds eentje die steevast zonder laarzen aan boord komt in de hoop wellicht dat de voeten niet overboord hoeven in een wedstrijd …….. :naughty:
Bij 6 knopen snelheid komt bij ons het water standaard op de spiegelrand en begint de kont te zuigen. meer gewicht naar voren stelt dat moment uit en zorgt ervoor dat het water beter loslaat. Bij zeer hobbelig hakken zagen wiebel weer is het minder merkbaar (zichtbaar) dan op gladder water.
Groet Michel
Bewerkt door: beauty, 18 sep 2008 – 20:32
18 september 2008 om 21:00 #798445We hebben ook zo’n zog, ik maak me daar niet zo druk meer over sinds ik van de jongens van de Eclectic hoorde dat hun vorige boot, ook een 39 JV, altijd zo’n zog trok. Toch had dat geen enkele invloed op hun snelheid! Er is dus hoop.
Groeten,
Robert Jockin
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.