HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Zwaardere motor? Zelfde as en schroef?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 september 2008 om 21:14 #773950Anoniem
Ik wil een Volvo- Penta motor uit de boot halen 7 pk en vervangen door een Yanmar 18 pk. Er zit een gori klapschroef onder met een as van ongeveer zón 18 mm, het is een middelmaat klapschroef denk zón 50-60 cm diameter, gewoon een kwestie van aankoppelen en karren maar, of moet er een zwaardere as en schroef op (op het laatste zit ik niet te wachten)
Doordat de Yanmar motor een hoger toerental heeft dan de Volvo zal dit meer snelheid opleveren (denk ik)
Bedankt voor het meedenken
Groet
Jaap
28 september 2008 om 22:03 #798581Jaap, Ik denk dat de schroef nu geoptimaliseerd is voor je boot dus dan zou ik die niet veranderen.Enige restrictie is dat de nieuwe motor zijn max. toerental kan halen , anders zou je toch naar een schroef moeten met een andere spoed of diameter.Mijn vorige boot (Jeanneau SUNFAST 31) had ook een Yanmar 2GM20 van 18 PK en had ook een 18 mm schroefas dus dat lijkt wel in orde.Is die 18 PK niet wat veel voor een Sprinta of gaat het hier over je sloep???
BAS
28 september 2008 om 22:17 #798582Jaap, Van 7 naar 18 pk is 2,5 keer zoveel vermogen, dat is grof opvoeren!!! Onze Yanmar 2GM20 levert ook 18 pk, de asdiameter is echter 25 mm en de schroef is een maxprop. Dit is een schroef met vooraf instelbare spoed, die tijdens het zeilen in een vaanstand gezet kan worden. Of een motor op toeren komt is sterk afhankelijk van de spoed van de schroef en natuurlijk ook van de diameter. Een snel draaiende schroef geeft niet per definitie meer snelheid, maar de kans op cavitatie neemt wel toe bij toenemende toerentallen. Een schroefspecialist kan precies uitrekenen wat de beste combinatie is van spoed, diameter, aantal bladen etc. de diameter van de schroefas wordt echter bepaald door het maximum koppel van de motor en niet door het maximum vermogen. Dan lijkt mij een asdiameter van 18 mm aan de krappe kant.
29 september 2008 om 14:36 #798583AnoniemBas en Artie bedankt voor jullie advies, bij de weg het gaat hier om een Standvast Loper 27 ft gewicht 2500 kg ballastaandeel 44% , asdiameter is 18 mm. De Volvo-Penta Motor MD 5A bouwjaar 1976 heeft altijd veel problemen opgeleverd volgens de oude eigenaar, vele Loper eigenaren hebben nu een Yanmar 1 pitter.
Maar met een beetje passen en meten kun je ook een Yanmar 2GM20 plaatsen in deze boot de tweecilinder is wat minder aanwezig dan een ééncilinder.
Om een lang verhaal kort te maken deze Loper gaat de Rush D 37 CWS opvolgen, krijg in de zeer nabije toekomst opeens zeer veel tijd om aan leuke dingen te besteeden, gevolg is wel dat de broekriem wat moet worden aangetrokken
. Deze Loper een Frans Maas ontwerp, en zijn uitermate geschikt voor zeezeilen en dat alles voor de prijs van een gebruikte polyvalk.
Bedankt voor jullie bijdrage, we gaan de Yanmar op korte termijn inbouwen, de (jonge) motor is ingekocht op de Marktplaats, en staat nu bij de Yanmar Dealer alhier voor inspectiebeurt.
Het kopen van een motor op een biedingsite heeft een risico, maar als je weet waar je naar moet kijken is het risico aanvaardbaar en koop je geen kat in de zak -mi(au)ww-
Ik weet dat er veel Dehlereigenaren die nu een 1 cilindermotor hebben graag naar een twee of driecilinder zouden willen overstappen, gebruikte yanmars zijn bijna niet te krijgen, kennis van mij is een yanmar dealer en heeft een wachtlijst voor mensen die een gebruikte motor willen kopen.
Nieuw kopen is redelijk kostbaar incl. inbouwpakket en inbouwen aanpassen motorfundatie kom je al in de buurt van een 10.000 >euro. (18-27 pk INTERCOOLERS)
Met een beetje lef kun je zelf ook zón motor inbouwen…………………
Groet
Jaap
29 september 2008 om 15:12 #798584Ha Jaap, Verhaal van gebruikte Yanmar die nauwelijks te krijgen zijn herken ik … ik had graag een 2GM20 in mijn boot gehad, maar in de reguliere handel nergens verkrijgbaar, alleen via veilingsites, en met mijn beperkte kennis durfde ik die gok niet te nemen….. Ligt nu een nieuwe 2Ym15 in…
Al met al een dure grap, mar gezien de planning van volgend jaar wel een gerustgevend idee.
Mijn asdiameter is 25mm. (past 18 mm wel op de Yanmar, of kan je ook met n verloop werken ? )
Succes, en gefeliciteerd met je vrijheid ?
Gr,
Teun.
29 september 2008 om 17:41 #798585zoek maar eens op http://www.maronier.nl/nl/yanmar.htm en klik op yanmar29 september 2008 om 18:57 #798586AnoniemTeun_Schroeder wrote:
Al met al een dure grap, maar gezien de planning van volgend jaar wel een gerustgevend idee.Mijn asdiameter is 25mm. (past 18 mm wel op de Yanmar, of kan je ook met n verloop werken ? )
Jazeker we gebruiken de flex. koppeling als verloop, zit een flens aan het eind van de schroefas, moet wel een kleine flex koppeling worden anders gaat ie in de roerblad happen
😆 Groetjes
jaap
Inderdaad Menzo een prima bedrijf , ben er aleens geweest gelijk geholpen.
Bewerkt door: Rush, 29 sep 2008 – 20:58
29 september 2008 om 19:01 #798587en ze hebben 2e hands gereviseerde Yanmars! 29 september 2008 om 19:19 #798588AnoniemKlopt Menzo er staat een 2GM20 bouwjaar 97 incl: 1 jaar garantie (niet gereviseerd is ook niet nodig) toch een stevige prijs 4000.- euro. Het aantal motoruren is ook niet te controleren er zit geen urenteller op het dashboard
De nieuwe yanmars hebben alle een intercooler, handig voor een boiler.
Groet
Jaap
1 oktober 2008 om 07:33 #798589Overigens leerde navraag bij bovengenoemd bedrijf dat de 2GM20 al lange tijd geleden verkocht is .. Vorig jaar viste ik ernaast, toen stond er in mei weer 1 op, maar die was ook toen al verkocht .. Wel konden ze mij een offerte sturen voor een nieuwe motor Groet,
Teun.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.